Detail předmětu

Základy marketingu

FP-ZMAk. rok: 2013/2014

Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Základy marketingu je objasnění řady důležitých pojmů a postupů z této oblasti, spojených s analýzou postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Tento předmět bude rozvíjet znalosti, potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku, jakož i pro řízení dílčích oblastí (výrobní, technické, oblast V+V apod.). Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...) pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost základních ekonomických kategorií.

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studentů bude probíhat jednak formou průběžného ověřování znalostí (test v průběhu semestru, řešení případových studií), jednak formou písemné zkoušky. Výsledné hodnocení studentů bude závislé jak na úrovni systematické, průběžné práce studentů v průběhu celého semestru tak na výsledcích této zkoušky.

Osnovy výuky

1. Východiska pro uplatnění marketingu v našich podmínkách
2. Prvky marketingového mixu (výrobek, cena, distribuce, komunikace)
3. Uplatnění marketingu v různých oblastech (služby, neziskový sektor) apod.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení nutnosti využití marketingových principů při řízení odborných činností/ útvarů ve firmě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky bude probíhat formou testu a hodnocení studentů v průběhu řešení případových studií.

Základní literatura

Boučková, J. a kol: Marketing. Praha, C.H. Beck, 2003 (CS)
KAŇOVSKÁ, L. Základy marketingu. 1. vyd. Brno: CERM, 2009. 123 s. ISBN 978-80-214-3838-5. (CS)
KOTLER, P. Marketing management. 10. rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2003. 719 s. ISBN 80-247-0016-6 (CS)
PAYNE, A. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 1996. 247s. ISBN 80-7169-276-X (CS)
Vysekalová, J.: Marketing. Praha, Fortuna, 2006 (CS)

Doporučená literatura

[17.] SPÁČIL, A. Péče o zákazníky. Co od nás zákazník očekává a jak dosáhnout jeho spokojenosti. Praha: Grada Publishing, 2002. 116 s. ISBN 80-247-0514-1 (CS)
[18.] STORBACKA, K., LEHTINEN, J.R. Řízení vztahů se zákazníky. Customer Relationship Management. Přel. B. Sedloňová. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 168s. ISBN 80-7169-813-X (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-DP , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Seznámení s předmětem a pravidly pro hodnocení studia v průběhu semestru. Očekávání studentů od předmětu. Rozdělení termínů aktualit a ukázky aktualit.
- Marketingový mix. Zadání návrhu marketingové strategie společnosti
- Prezentace studentů: Návrh marketingové strategie společnosti
- Zadání rozboru komunikačního mixu vybrané společnosti
- Prezentace studentů: Rozbor komunikačního mixu vybrané společnosti
- Marketing služeb
- Obal (cvičení ke kreativitě)
- Využití novodobých komunikačních prostředků v marketingu
- Příklady inovativních marketingových kampaní
- Zápočtový test
- Prezentace studentů: Týmový projekt
- Prezentace studentů: Týmový projekt
- Zápočet