Detail předmětu

Typologie designu

FSI-YDTAk. rok: 2013/2014

Předmět seznamuje studenty se základními principy a podstatou designérské tvorby vycházející z poznání obecných zásad v designu. Na závěr semestru mají být studenti schopni v základních rysech pochopit, jakým způsobem pohlížet na produkty lidské činnosti a jak praktikovat postup navrhování, ručně i za pomocí nových počítačových technologií, v kontkrétních případech. Předmět je inovován (nebo u nových předmětů vytvořen) s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií,reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v průmyslovém designu, ergonomii, typologii a informační grafice.

Prerekvizity

Předmět navazuje na předmět Základy designu. Proto se předpokládá základní orientace studenta v teorii designu, stejně jako porozumění základním zásadám designérské tvorby. Dále se předpokládá jistý stupeň úrovně kresebného a grafického vyjadřování, což je vstupním předpokladem pro úspěšné zvládnutí náročnějších grafických a již i trojrozměrných úkolů.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna tvůrčí prací v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: Zápočet je podmíněn účastí ve výuce, odevzdáním požadovaného počtu prací(výkresů) v termínu a dostatečné kvalitě a zvládnutím písemného testu. Test prověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie průmyslového designu (tvar, kompozice ad.) v probraném rozsahu.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh, a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS: KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je vytvoření předpokladů pro tvůrčí atelierovou práci ve vyšších ročnících. Důraz je kladen na umění obhajoby výsledků řešení, závěrečnou prezentaci za pomoci nových počítačových technologií - studenti se učí komentovat a obhajovat výsledky své práce a komunikovat na odborné úrovni. Cílem je také směřovat studenty k pochopení významu digitálních technologií - vizualizace a animace pro prezentaci designérského projektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučovaná.
Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc.

Základní literatura

Antal, J. a kol.: Abstrakcia a kreslenie architektonického priestoru, Bratislava, 1983 (CS)
Harris, R. L.: Information graphics. - New York : Oxford University Press, 1999 (EN)
Wong, W.: Principes of form and design, John Wiley & Sons, Canada, 1993 (EN)

Doporučená literatura

Crhák F., Kostka Z.: Výtvarná geometrie. - Praha: SPN, 1977. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu, základní otázky designérské tvorby;
2. Základy informační grafiky. Informační grafika v praxi;
3. Perspektivní zobrazování I.;
4. Perspektivní zobrazování II.;
5. Problematika vnímání tvaru;
6. Geometrické formy I.;
7. Geometrické formy II.;
8. Kompoziční prvky;
9. Kompoziční skladba I.;
10. Kompoziční skladba II.;
11. Tvarosloví v designu;
12. Analýza tvorby současných českých designérů;
13. Metodika designérského návrhu.