Detail předmětu

Pedagogická psychologie

FIT-IPSOAk. rok: 2013/2014

Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V předmětu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Získání předpokladů k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů, vázaných na oblast pedagogické praxe.

Prerekvizity

Základní vstupní předpoklad je především zájem o danou tématiku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka předmětu je realizována formou: Přednáška - 4 vyučovací hodiny týdně.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Osnovy výuky

    Osnova přednášek:
    1. Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
    2. Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
    3. Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
    4. Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
    5. Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
    6. Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
    7. Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
    8. Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
    9. Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
    10. Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
    11. Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.

Učební cíle

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i v osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)

Doporučení literatura

Elektronické studijní opory/texty dostupne na http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
  2. Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
  3. Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
  4. Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
  5. Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
  6. Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
  7. Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
  8. Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
  9. Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
  10. Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
  11. Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.

Elektronické učební texty

Filová, P. Úvod do pedagogické psychologie, VUT Brno 2021
Behavioristé (M. Hunt - Dějiny psychologie (233-266)).pdf 2.8 MB