Detail předmětu

Environmentalistika a stavitelství

FAST-CZ51Ak. rok: 2013/2014

Ekologie a environmentalistika, současný stav přírody, globální problémy lidstva, environmentální rizika, environmentální právo, environmentální ekonomie, environmentální etika a etické směry, antropocentrismus, biocentrismus, hlubinná ekologie, udržitelný rozvoj, ekologie a technika, hodnotová řešení ekologické krize, ekologický životní styl, trasgrese, kognitivní disonance, psychologické aspekty řešení krize, ekologie krajiny, ekologický dům, příroda & kultura a stavitelství, ekologicky zdravé bydlení, EIA - hodnocení vlivu staveb na životní prostředí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost environmentalistiky jako společenskovědního předmětu. Orientace v teoretickém vymezení environmentalistiky a historickém vývoji environmentálního myšlení. Pochopení přínosu environmentálního náhledu na technickou oblast. Schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesní stavařské praxi i v osobním životě. Znalost environmentálních principů a jejich souvislostí s návrhy budov. Pochopení humanizační přeměny technicky viděného světa kolem nás i osobního životního stylu. Dovednost nového ekologicky přátelského přemýšlení o společnosti a kultuře.

Prerekvizity

Základní znalosti ekologických pojmů (na obecné středoškolské úrovni), ekosystémy, ekologie, elementární představy o vztahu člověka a přírody, intuitivní názory na vliv stavitelství na ekologii krajiny, ochrana a tvorba životního prostředí, představy o možnostech ekologického stavitelství a ekologického bydlení, znalost principů trvale udržitelného rozvoje, obecná znalost globálních ekologických rizik.

Korekvizity

Ekologické stavitelství, ekologické navrhování staveb, nízkoenergetický dům, pasivní dům, alternativní stavitelství, stavební hmoty, využití současných stavebních materiálů jako ekologických, nové stavební hmoty, přírodní stavební materiály, nové technologie, poznání přírodních zákonů, ekologie, vodní hospodářství, odpadové hospodářství, zemědělství, zákony o životním prostředí, právo a ekonomie, principy fungování společnosti, tržní ekonomika, ekologický životní styl.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výklad učiva metodou slovní formou přednášek doprovázených obrazovým materiálem a ukázkami. Přednášky a informace nad rámec přednášených témat jsou v LMS Moodle. Nosná teoretická témata jsou obohacena doplňujícími rozšiřujícími tématy dle zájmu studentů, přičemž každý student si individuálně připraví prezentaci nebo seminární práci na vybrané téma z oblasti environmentalistiky.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti prokáží orientaci v teoretické i aplikované environmentalistice formou písemky z teoretické části učiva. Zároveň zpracují prezentaci na zvolené téma z environmentalistiky, ve které popíší vybraný environmentální problém. Celkové hodnocení studenta sestává z prověření znalosti teorie (60%) a z prezentace nebo seminární práce, ve které student prokáže schopnost popsat, analyzovat a uchopit problém z oblasti teoretické nebo aplikované environmentalistiky (40%).

Osnovy výuky

1. Environmentalistika a ekologie, shody a rozdíly. Význam environmentalistiky.
2. Filozofické, společenské a politické souvislosti environmentální problematiky.
3. Přehled environmentálních rizik. Globální oteplení, přírodní zdroje, odpady aj.
4. Environmentální právo a ekonomie - existuje vůbec? Podstata, rozbor a východiska.
5. Environmentální etika. Etika úcty k životu. Biocentrizmus. Ekocentrizmus. Hlubinná ekologie.
6. Trvale udržitelný rozvoj, zdravý životní styl. Principy, význam, idea relace "ekonomicky + ekologicky = navždycky".
7. Ekologický dům - fikce nebo budoucí realita? Dům bez ekologické zátěže?
8. Příroda, kultura a stavitelství. Rozdíly mezi přírodou a lidskou civilizací. EIA - hodnocení vlivu staveb na životní prostředí.
9. Stavitelství jako faktor změny životního prostředí.
10. Hodnotová řešení environmentálních problémů a krizí. Tradicionalizmus, konzervativizmus, liberalizmus. Ekologická diktatura.
11. Ekologie krajiny, sídel, urbanismu a staveb. Bydlení a zdravé žití.
12. Moderní a postmoderní perspektivy v dualitě příroda a kultura.
13. Krize modernity a nová éra vztahu k přírodě. Globalizace a její důsledky.

Učební cíle

Konkretizace představ o vztahu "příroda - člověk - kultura". Principy moderního uvažování o technice a přírodě s ohledem na trvale udržitelný rozvoj. Pochopení argumentace ekologického pohledu na svět, význam ekologické etiky, práva, ekonomie, kultury a celkového životního stylu ve vztahu k modernímu technickému pokroku. Snaha o naznačení cest do budoucna, perspektivy environmentálního životního stylu a ekologického stavitelství.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

LIBROVÁ, Hana: Pestří a zelení. Brno: Veronica, 1994. ISBN 80-85368-18-8.
LIBROVÁ, Hana: Vlažní a váhaví. Brno: Veronica, 2003. ISBN 80-7239-149-6.
NAGY, Eugen: Nízkoenergetický ekologický dům. Bratislava: STU, 2002. ISBN 80-88905-74-5.

Doporučená literatura

CEPEK, Václav: Ekologické stavitelství. Ostrava: VŠB-TU, 1996. ISBN 80-7078-220-X.
DIRNER, Václav: Přehled environmentálních rizik. Ostrava: VŠB, 1992. ISBN 80-85380-38-5.
MEADOWS, Donella. H., MEADOWS, Dennis. L.: The Limits to Growth. New York: Univerze Books, 1972.
PYTLÍK, Petr: Ekologie ve stavebnictví. Praha: Spv, 1997. ISBN 80-85380-38-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor M , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor M , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor M , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do environmentalistiky. Environmentalistika a ekologie, shody a rozdíly. Význam environmentalistiky.
2. Filozofické, společenské a ekonomické souvislosti environmentální problematiky. Pochopení podstaty ekologické krize.
3. Přehled environmentálních rizik. Globální oteplení, přírodní zdroje, odpady, obnovitelné zdroje aj.
4. Environmentální právo a ekonomie - existuje vůbec? Podstata, rozbor a východiska.
5. Environmentální etika. Význam environmentální etiky pro přemýšlení o přírodě. Antropocentrismus. Etika úcty k životu. Biocentrismus. Ekocentrismus. Hlubinná ekologie. Podstata, zdůvodnění, příklady.
6. Trvale udržitelný rozvoj, zdravý životní styl. Principy, význam. Idea rovnice "ekonomicky + ekologicky = navždycky". Proč usilovat o udržitelný rozvoj?
7. Příroda, kultura a stavitelství. Rozdíly mezi přírodou a lidskou civilizací. EIA - hodnocení vlivu staveb na životní prostředí.
8. Hodnotová řešení environmentálních problémů. Tradicionalizmus, konzervativizmus, liberalizmus. Ekologická diktatura. Environmentální ekonomie a právo.
9. Ekologický dům - fikce nebo budoucí realita? Dům bez ekologické zátěže? Stavitelství jako faktor změny životního prostředí.
10. Společenské a technické problémy ekologické krize. Aspekty ochrany životního prostředí a zdraví. Venkov a město dříve a dnes.
11. Cesta k environmentálnímu stavitelství. Ekologie krajiny, sídel, urbanismu a staveb. Bydlení a zdravé žití. Stavitelství ekologické versus neekologické.
12. Moderní a postmoderní perspektivy v dualitě příroda a kultura. Technologická řešení krize (doprava, udržitelná výroba a spotřeba, ekonomie a my).
13. Krize modernity a nová éra vztahu k přírodě. Globalizace a její důsledky.