Detail předmětu

Historie a filozofie techniky

FAST-CZ53Ak. rok: 2013/2014

Antika a starověk, filozofie a věda, filozofické myšlení, pojmy, dějiny filozofie, osobnosti ve filozofii, přehled filozofie, filozofické směry, význam filozofického přemýšlení o světě, etika a filozofie, přínos filozofie, podstata filozofie, středověké myšlení, renesanční obrat, racionalismus a věda, novověká filozofie, kapitalismus a technika, průmyslová revoluce, technické vynálezy, vědeckotechnická revoluce, moderní sociální a technický svět, perspektivy do budoucna.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Prohloubení a zlepšení orientace v dějinách lidstva, společnosti, vědy a techniky. Konkretizace představ o společenském vývoji ve vazbě na filozofii a rozvoj přírodních a technických věd. Ucelená znalost významných epoch, směrů a osobností, které se zasloužily o současný stav vědy a techniky. Analýza historického a filozofického vývoje s ohledem na současnost a perspektivy do budoucna. Souvislosti historického, filozofického a technického vývoje lidské civilizace. Orientace v základních myšlenkových směrech minulosti i současnosti. Sepětí historického vývoje a technického světa.

Prerekvizity

Obecné znalosti světových dějin na středoškolské úrovni, základní přehled o významných meznících v historii, obecný přehled o dějinách filozofie (významné směry a představitelé), znalost základních kulturních předělů v historii (s návazností na znalosti z oblasti dějin stavitelství a architektury), orientace v průmyslové a vědeckotechnické revoluci, základní periodizace dějin, přehled o vývoji přírodních věd, matematiky, fyziky a techniky.

Korekvizity

Osobnosti přírodních a technických věd, znalost významných přírodovědných objevů a technických vynálezů, znalost zákonů z oblasti fyziky, matematiky a přírodních věd, pochopení souvislostí přírodovědného a technického světa, znalost teoretické i aplikované fyziky, soustava poznatků z matematiky a matematických metod, technické vynálezy, dějiny stavitelství a architektury, osobnosti stavitelského světa, významné technické inovace ve stavitelství.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výklad učiva metodou slovní na přednáškách doprovázených obrazovým materiálem. Nosná teoretická témata jsou obohacena doplňujícími rozšiřujícími tématy dle zájmu studentů, přičemž každý student si individuálně připraví prezentaci na vybrané téma z historie vědy a techniky, ve které uceleně zachytí historický vývoj vybraného problému.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti prokáží orientaci v teoretické i aplikované pedagogice formou písemky z teoretické části učiva. Zároveň zpracují prezentaci na zvolené téma z historie, ve které zachytí historický vývoj vybraného problému. Celkové hodnocení studenta sestává z prověření znalosti teorie a ze schopnosti popsat, analyzovat a uchopit vybraný problém z historie vědy a techniky.

Osnovy výuky

1. Pojem "filozofie". Úvod do filozofického myšlení a pojmosloví. Antická filozofie, věda a technická vzdělanost.
2. Starověká filozofie. Filozofie v Řecku. Počátky filozofie. Sokrates, Platon, Aristoteles. Helénistická filozofie. Přehled starověkých technických a stavitelských unikátů.
3. Předkřesťanská a raně křesťanská filozofie. Středověké přemýšlení o světě a vědě. Koncepty středověké filozofie. Sv. Tomáš Akvinský - pilíř středověké filozofie.
4. Renesanční obrat - cesta k novému pokroku? Renesanční a reformační filozofie. Humanismus. Komenský, Descartes jako představitelé renesanční filozofie.
5. Racionalismus a empirismus a jejich vliv na filozofický a vědecký svět. Locke, Hume, Berkeley. Osvícenství a filozofie - Voltaire a Rousseau.
6. Filozofie Immanuela Kanta. Kritika čistého a praktického rozumu.
7. Pojetí vědy a techniky v novověku. Nástup kapitalismu a jeho vliv na technický rozvoj.
8. Průmyslová revoluce. Rozvoj vědy, techniky a stavitelství v 19. století. Pozitivistická filozofie.
9. Vývoj filozofie, společnosti a vědy ve 20. století. Fenomenologie a hermeneutika. Filozofie existence.
10. Moderní filozofie 20. století. Směry a reprezentanti. Vídeňský kruh. L. Wittgenstein.
11. Rozmach technických vynálezů po 2. světové válce. Role stavitelství a architektury v technickém pokroku.
12. Vědeckotechnická revoluce, význam pro současnost.
13. Modernismus a postmodernismus ve filozofii a vědeckém světě.

Učební cíle

Prohloubení a zlepšení orientace v dějinách lidstva, společnosti, vědy a techniky. Konkretizace představ o společenském vývoji ve vazbě na filozofii a rozvoj přírodních a technických věd. Ucelená znalost významných epoch, směrů a osobností, které se zasloužily o současný stav vědy a techniky. Analýza historického a filozofického vývoje s ohledem na současnost a perspektivy do budoucna.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

EFMERTOVÁ, Marcela C. a MARÉS, Antoine: Historie vědy a techniky. Praha: Cefres, 2002. ISBN 80-86311-04-X.
SOLOMON, R. C.: A short history of philosophy. New York: Oxford University Press, 1996.
STÖRIG, Hans J.: Malé dějiny filozofie. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7113-236-5.

Doporučená literatura

DEMJANČUK, Nikolaj: Filozofie a vědecké myšlení. Plzeň: ZU, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
JANOUŠEK, I.: Věda, technika a kultura. Praha: NTM, 2002.
ODEHNAL, Ivo: Úvod do filozofie člověka. Brno: Cerm, 2001. ISBN 80-7204-230-0.
SARTON, G.: A History of Science. Cambridge: Harward University Press, 1992.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Pojem "filozofie". Úvod do filozofického myšlení a pojmosloví. Antická filozofie, věda a technická vzdělanost.
2. Starověká filozofie. Filozofie v Řecku. Počátky filozofie. Sokrates, Platon, Aristoteles. Helénistická filozofie. Přehled starověkých technických a stavitelských unikátů.
3. Předkřesťanská a raně křesťanská filozofie. Středověké přemýšlení o světě a vědě. Koncepty středověké filozofie. Tomáš Akvinský - pilíř středověké filozofie.
4. Renesanční obrat - cesta k novému pokroku? Renesanční a reformační filozofie. Humanismus. Komenský, Descartes jako představitelé renesanční filozofie.
5. Racionalismus a empirismus a jejich vliv na filozofický a vědecký svět. Locke, Hume, Berkeley. Osvícenství a filozofie - Voltaire a Rousseau.
6. Filozofie Immanuela Kanta. Kritika čistého a praktického rozumu.
7. Pojetí vědy a techniky v novověku. Nástup kapitalismu a jeho vliv na technický rozvoj.
8. Průmyslová revoluce. Rozvoj vědy, techniky a stavitelství v 19. století. Pozitivistická filozofie.
9. Vývoj filozofie, společnosti a vědy ve 20. století. Fenomenologie a hermeneutika. Filozofie existence.
10. Moderní filozofie 20. století. Směry a reprezentanti. Vídeňský kruh. L. Wittgenstein.
11. Rozmach technických vynálezů po 2. světové válce. Role stavitelství a architektury v technickém pokroku.
12. Vědeckotechnická revoluce, význam pro současnost.
13. Modernismus a postmodernismus ve filozofii a vědeckém světě.