Detail předmětu
Vodní hospodářství krajiny I
FAST-BS04Ak. rok: 2013/2014
Obecné půdoznalství, procesy pedogeneze, vlastnosti a klasifikace půd.
Základní rozbory půdy
Hydropedologie - půdní hydrostatika
Zásady stanovení potřeb závlahové vody
Bilancování vodních zdrojů, odběry a úprava závlahové vody.
Zařízení pro přívod a rozvod vody na závlahových lokalitách.
Navrhování a výpočty rozvodných trubních sítí.
Podrobná zařízení pro závlahu postřikem a pro mikrozávlahy.
Závlahy polních a speciálních kultur, zahrad, skleníků
Závlaha travnatých ploch
Automatizované závlahové systémy
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky formou Power Point prezentace, doplněné ústním výkladem. Přednáška pozvaného odborníka z praxe s ukázkou závlahové techniky a navazující diskusí.
Cvičení - Laboratorní rozbory. Práce na zadaném projektu.
Způsob a kritéria hodnocení
- prezence ve cvičeních,
- vypracování laboratorních protokolů a projektu závlahy
- test - laboratorní analýzy
- písemná a ústní zkouška
- odevzdání projektu.
Osnovy výuky
2. Fyzikální vlastnosti půd, zrnitost a pórovitost půdy, půdní druhy.
3. Struktura půd, půdní typy, chemické a biologické vlastnosti.
4. Půdní voda, vlhkost půdy,nenasycené proudění, infiltrace, výpar.
5. Bonitace půd, pedologický průzkum, čistící účinek půd.
6. Úloha a význam závlah, potřeba závlah, příčiny sucha, rostlina a voda,závlahové množství.
7. Evapotranspirace,vodní bilance,závlahový režim, jakost závl. vody.
8. Uspořádání závlahových soustav, zdroje vody, odběry vody.
9. Úprava vody,nádrže a vodojemy, čerpací stanice.
10.Objekty, liniové stavby, návrh závlahy a systému.
11.Měrná zařízení, závlaha postřikem.Závlahová zařízení a stroje.
12.Lokalizované závlahy,
13.Automatizované závlahové systémy
Učební cíle
Klasifikace půd ČR
Základy hydropedologie
Základní rozbory půdy
Způsoby závlah
Výpočet potřeby vody
Jednoduché návrhy používaných způsobů závlah
Přehled o výrobcích a systémech závlah používaných v ČR
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Schwab, G.O., Fangmeier, D.D., Elliot, W.J. and Frevert, R.K.: Soil and Water Conservation Engineering. John Wiley&Sons, Inc.New York, 1992. (EN)
Doporučená literatura
JANDÁK, Jiří a POKORNÝ, Eduard a HYBLER, Vítěslav a POSPÍŠilovÁ, Lubica: Cvičení z půdoznalectví. MZLU v Brně, 2003. ISBN 80-7157-733-2. (CS)
Keller, J., Bliesner, R.D.: Sprinkle and Trickle Irrigation. The Blackburn Press, 2001. (EN)
KUTÍLEK, Miroslav a KURÁŽ, Václav a CÍSLEROVÁ, Milena.: Hydropedologie 10. ČVUT v Praze, 2000. ISBN 80-01-02237-4. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. - 3. Pedogenetické faktory a procesy
4. Fyzikální, mechanické a chemické vlastnosti půdy
5. Voda v půdě
6. Půdní hydrostatika - adsorpce, kapilarita, bobtnání, potenciál půdní vody
7. Historie závlah, úloha a význam závlah, potřeba vody pro závlahu, příčiny sucha, rostlina a voda
8. Typy závlah, evapotransirace, klimatizační závlaha
9. Závlaha postřikem, závlahové stroje a zařízení
10. Návrh závlahového systému
11. Mikrozávlahy, kvalita vody, úprava vody
12. Závlaha trávníků (parky, sportovní trávníky)
13. Automatizované závlahové systémy
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Objemová hmotnost a momentální vlhkost
3. Zdánlivá hustota půdních částic
4. Hustoměrná zkouška - Casagrande
5. Zkouška vodostálosti podle Andrianova
6. Půdní reakce, stanovení uhličitanu vápenatého, test
7.-13. Zpracování projektu závlahy polních plodin na jižní Moravě