Detail předmětu

Počítačová grafika II

FAST-GE53Ak. rok: 2013/2014

Princip objektově orientovaného programování, aplikace v prostředí Borlad Delphi.
Algoritmy v počítačové grafice.
Aplikace teorie grafů v grafice. Reprezentace grafu v datových strukturách. Grafové algoritmy (minimální kostra a cesta v grafu).
Základy 3D grafiky (reprezentace CSG, oktantoý strom)
Realizace výše uvedených algoritmů v prostředí Borland Delphi.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav geodézie (GED)

Výsledky učení předmětu

analýza úloh z hlediska automatizace, návrh algoritmu, tvorba vývojového diagramu, přepis diagramu do instrukcí jazyka, ladění programu, samostatné řešení projektu v Delphi

Prerekvizity

Základy počítačové grafiky,grafické formáty, základy práce s nějakým CAD systémem

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Výuka teorie probíhá prezentací a přímou výukou. Praktické dovednosti získá student řešením několika dílčích úloh a 2 projektů. Kurz bude založen na LMS Moodle

Způsob a kritéria hodnocení

Docházka, odevzdání laboratorních protokolů, aktivita ve cvičeních, písemné testy, odevzdání závěrečného projektu

Osnovy výuky

1. Objektově orientované programování v Delphi.
2. Algoritmy v počítačové grafice – poloha bodu vzhledem k úsečce a polygonu, příklad v Delphi.
3. Princip šrafování a vyplňování uzavřených areálů, příklad v Delphi.
4. Transformace okna do záběru – tvorba výřezu, příklad v Delphi.
5. Základy teorie grafů. Reprezentace v datových strukturách.
6. Minimální kostra v garfu – aplikace Borůvkova algoritmu v Delphi.
7. Minimální cesta v grafu – aplikace Dijkstrova slgoritmu v Delphi.
8. Manipulace s obrázky v Delphi. Načtení ze souboru, úprava rozměru a rozlišení, tvorba lupy.
9. Základy 3D grafiky.
10. Příklady v Delphi.

Učební cíle

Algoritmizace úloh se zaměřením na grafiku v prostředí Borland Delphi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Foley–Dam–Feiner–Hughes-Philips: Computer Graphics: Princ.and Pract.. Addison Wesley, 1995. (EN)
Gonzales, R. C., Woods, R. E.: Digital Image Processing. Addison Wesley, 1993. (EN)
Watt, A., Policarpo F.: The Computer Image. Addison Wesley, 1998.

Doporučená literatura

Klíma, Bernas, Hozman, Dvořák: Zpracování obrazové informace. Skriptum ČVUT Praha, 1996. (CS)
Šnorek: Technické prostředky poč. grafiky. Skriptum ČVUT Praha, 1996. (CS)
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, 1998. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-K-C-GK bakalářský

    obor G , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program B-P-C-GK bakalářský

    obor G , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

rincip objektově orientovaného programování, aplikace v prostředí Borlad Delphi.
Algoritmy v počítačové grafice.
Aplikace teorie grafů v grafice. Reprezentace grafu v datových strukturách. Grafové algoritmy (minimální kostra a cesta v grafu).
Základy 3D grafiky (reprezentace CSG, oktantoý strom)
Realizace výše uvedených algoritmů v prostředí Borland Delphi.