Detail předmětu

Manažerské dovednosti

FAST-CV17Ak. rok: 2013/2014

Realizace staveb patří mezi odvětví, pro něž jsou typické skupinová a týmová práce v sekvenčních týmech. Kurs se zabývá konkrétními činnostmi vedení a řízení pracovních skupin ve stavebnictví. Sleduje vývoj a dynamiku týmové práce. Cílem je získání znalostí manažera podniku v manažerských technikách, řízení pracovních týmů, v komunikaci a rozvoji jednotlivce. Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Pochopení a získání znalostí základních principů a vztahů v podnikové řídící práci při realizaci staveb.
Návody k aplikaci manažerských základních návyků.
Základní pojmy vedení a řízení.
Nácvik komunikačních, rozhodovacích a kontrolních procesů.
Aplikace principů a metod vedení a řízení.

Prerekvizity

Schopnost rozumět, mluvit a psát vyučovaným jazykem. Základní orientace v organizaci stavebního podniku.

Korekvizity

Vedení a řízení skupiny. Základy projektové práce s lidmi od tvorby, až po závěrečnou zprávu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky, přednáškách, cvičeních, projektech, prezentacích i závěrečných zprávách.
Jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Je hodnocena aktivní prezence na cvičeních a práce v týmech.
Teoretické znalosti prověřuje písemný test a aplikaci ústní zkouška.
Písemná část – sada otázek zaměřených na všeobecné znalosti a jejich aplikace, limit pro postup k ústní části zkoušky 50%. Ústní část- doplněk k písemné zkoušce s cílem prokázat hlubší porozumění problematice.

Osnovy výuky

1. Základní manažerské techniky a dovednosti, strategický význam řízení, vedení, prognózování, základní pojmy.
2. Řízení podle cílů. Motivace a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické
3. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů). Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní.
4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců.
5. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení.
6. Rozhodování, vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení.
7. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování.
8. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v manažerské práci.
9. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace.
10. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka.
11. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.).
12. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti.
13. Specifika chování v zahraničí, základy společenského protokolu.

Učební cíle

Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku z hlediska vedení a řízení lidských zdrojů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučené volitelné složky programu

Výhodou (nikoliv povinností) jsou zkušenosti z reálné práce s lidmi, ve firmě, vedení jakékoliv skupiny, dětí a mládeže, oddílu a podobně.

Základní literatura

Y.Faerber, CH.Stoewe: Vedení lidí v praxi. Grada Publishing, 2004. (CS)
Linkeschová, D.: K otázkám managementu ve stavebnictví. CERM, 2005. ISBN 80-7204-396-X. (CS)

Doporučení literatura

A.Bradbury: Jak ovlivnit druhé ( manažerské dovednosti ). Computer Press, 2001. (CS)
V.Khelerová: Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Grada Publishing, 2007. (CS)
Jiří Plamínek: Vedení lidí, týmů a firem. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2448-5. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor R , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor R , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor R , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Funkce a význam rozhodování a řízení v práci manažera
2. Principy růstu a změny, efektivnost, paradigma
3. Efektivní návyky v práci vedoucího pracovníka
4. Pozitivní aktivita, význam sebeuvědomění, okruh vlivu a působnosti, Frankl a model svobody volby
5. Vedení a řízení, principy osobního vůdcovství, centrum zaměření, poslání, identifikace a potvrzení rolí a cílů
6. Řízení, organizace a plánovaní času, time management, priority, delegování pravomocí a odpovědnost
7. Lidské zdroje, budování a přetváření vztahů, vytváření týmů
8. Zvyšování efektivnosti organizace prostřednictvím spolupracovníků, paradigmata vzájemné závislosti
9. Principy vzájemné součinnosti, interpersonální vůdcovství, typy mezilidské součinnosti, dimenze jednání výhra-výhra, podpůrné systémy a procesy
10. Zásady účinné komunikace, empatické naslouchání, pochopení, zásady účinné prezentace
11. Synergie jako princip tvůrčí spolupráce, ocenění odlišností, tvořivost, brainstorming, analýza silového pole
12. Základní dimenze rozvoje osobnosti vedoucího pracovníka, rovnovážná obnova sil, kontinuita učení,
13-14. Aktuální otázky vedení a řízení současnosti

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do cvičení, zadání projektových kriterií a systém týmové práce.
2.- 13. Obsahem jednotlivých cvičení je práce každého týmu na vlastním projektu, jejich postupné provedení či prezentace a zpětná vazba od účastníků i učitele.
14. Odevzdání závěrečných zpráv a zápočty.