Detail předmětu
Moderní řízení
FAST-MV06Ak. rok: 2013/2014
Předmět je zaměřen na základní pojmy vedení a řízení v městském inženýrství.
Zabývá se identifikací principů a metod řízení.
Jsou definovány komunikační, rozhodovací, kontrolní procesy a efektivní manažerské návyky.
Jsou respektovány principy posloupnosti a vytváření synergie v týmové práci stejně, jako aktuální otázky vedení a řízení spolupracovníků ve stavebním podniku.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
♦ Návody k aplikaci manažerských základních návyků.
♦ Základní pojmy vedení a řízení.
♦ Nácvik komunikačních, rozhodovacích a kontrolních procesů.
♦ Aplikace principů a metod vedení a řízení.
Prerekvizity
Korekvizity
Základy projektové práce s lidmi od tvorby, až po závěrečnou zprávu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Výuka probíhá formou přednášek, praktických cvičení a samostudia. Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná.
Způsob a kritéria hodnocení
Teoretické znalosti prověřuje písemný test a aplikaci ústní zkouška.
Písemná část – sada otázek zaměřených na všeobecné znalosti a jejich aplikace, limit pro postup k ústní části zkoušky 50%. Ústní část- doplněk k písemné zkoušce s cílem prokázat hlubší porozumění problematice.
Osnovy výuky
2. Výkonnost, princip růstu a změny, efektivnost, paradigma
3. Efektivní návyky v práci vedoucího pracovníka
4. Pozitivní aktivita, význam sebeuvědomění, okruh vlivu a působnosti, rozhodování a svoboda volby
5. Vedení a řízení, principy osobního vůdcovství, centrum zaměření, poslání, identifikace a potvrzení rolí a cílů
6. Řízení, organizace a plánovaní času, time management, priority, delegování pravomocí a odpovědnost
7. Lidské zdroje, budování a přetváření vztahů, vytváření týmů,
8. Zvyšování efektivnosti organizace prostřednictvím spolupracovníků, paradigmata vzájemné závislosti
9. Principy vzájemné výhodnosti, interpersonální vůdcovství, typy mezilidské součinnosti, dimenze jednání výhra-výhra, podpůrné systémy a procesy
10. Zásady účinné komunikace, empatické naslouchání, vnímání a pochopení, zásady účinné prezentace
11. Synergie jako princip tvůrčí spolupráce, ocenění odlišností, brainstorming, analýza silového pole
12. Základní dimenze rozvoje osobnosti vedoucího pracovníka, rovnovážná obnova sil, kontinuita učení,
13. Aktuální otázky vedení a řízení současnosti
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučené volitelné složky programu
Základní literatura
Linkeschová,D.: K otázkám managementu ve stavebnictví. CERM, Brno, 2005. ISBN 80-7204-396-X. (CS)
Veber,J.a kol.: Management. Management Press, Praha, 2004. ISBN 978-80-7261-200-0. (CS)
Doporučená literatura
Jiří Plamínek: Vedení lidí, týmů a firem. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2448-5. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Výkonnost, princip růstu a změny, efektivnost, paradigma
3. Efektivní návyky v práci vedoucího pracovníka
4. Pozitivní aktivita, význam sebeuvědomění, okruh vlivu a působnosti, rozhodování a svoboda volby
5. Vedení a řízení, principy osobního vůdcovství, centrum zaměření, poslání, identifikace a potvrzení rolí a cílů
6. Řízení, organizace a plánovaní času, time management, priority, delegování pravomocí a odpovědnost
7. Lidské zdroje, budování a přetváření vztahů, vytváření týmů,
8. Zvyšování efektivnosti organizace prostřednictvím spolupracovníků, paradigmata vzájemné závislosti
9. Principy vzájemné výhodnosti, interpersonální vůdcovství, typy mezilidské součinnosti, dimenze jednání výhra-výhra, podpůrné systémy a procesy
10. Zásady účinné komunikace, empatické naslouchání, vnímání a pochopení, zásady účinné prezentace
11. Synergie jako princip tvůrčí spolupráce, ocenění odlišností, brainstorming, analýza silového pole
12. Základní dimenze rozvoje osobnosti vedoucího pracovníka, rovnovážná obnova sil, kontinuita učení,
13. Aktuální otázky vedení a řízení současnosti
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2.- 13. Obsahem jednotlivých cvičení je práce každého týmu na vlastním projektu, jejich postupné provedení či prezentace a zpětná vazba od účastníků i učitele.
14. Odevzdání závěrečných zpráv a zápočty.