Detail předmětu

Antropologie umění

FaVU-2AU-LAk. rok: 2014/2015

Studijní předmět Antropologie umění má být analýzou pojetí a nazírání západní civilizace na tzv. prvotní umění a tzv. umění jiných kultur. Zvláště je pozornost zaměřena na základní přístupy k interpretaci těchto druhů umění a glosuje základní otázku: co je to umění? Dále se předmět zabývá vizuální teorií, symbolickými reprezentacemi, vztahem k rituálu a psychoanalýze. Konkrétní příklady jsou voleny převážně z prehistorického umění a umění tribálních společností.


Conkey Margaret W., Soffer Olga, Stratmann D., Jablonski N. G. (éd.) (1997): Beyont Art: Pleistocene Image and Symbol. University of California Press.
Lorblanchet M. (1999): La naissance de l'art. Editions Errance.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Orientace v projevech "prvotního umění" a "umění jiných kultur" jako kontinuálního zdroje inspirace.

Prerekvizity

Všeobecné znalosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet.

Osnovy výuky

Osnovy výuky:

1. způsoby analýzy prehistorického umění
2. dějiny interpretací prehistorického umění
3. prehistorické umění zdrojem inspirace v dějinách umění
4. počátky vizuální kultury, prostup do diskuze "co je umění"
5. symbolické systémy, vizuální komunikace
6. prehistorické umění a rituál, psychoanalýza

Učební cíle

Seznámit studenty s prehistorickým a tribálním uměním
Vedená diskuse by měla přispět především k otázce: co je to umění?

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Základní literatura

Jelínek J. (1977): Velký obrazový atlas pravěkého člověka. Praha, Artia. (CS)
Lévi-Strauss C. (1996): Myšlení přírodních národů. Praha. Dauphin. (CS)

Doporučená literatura

Anati E. (2003): Aux origines de l´art. Fayard. (FR)
Coote J. and Shelton A. (ed) (1994): Anthropology, Art and Aesthetics. Cambridge. (EN)
Conkey Margaret W., Soffer Olga, Stratmann D., Jablonski N. G. (éd.): Beyont Art: Pleistocene Image and Symbol. University of California Press. (EN)
Fraser D. (1962): Primitive Art. New York. (EN)
Layton R. (1991): The Anthropology of Art. Cambridge. (EN)
Lorblanchet M. (1999): La naissance de l’art. Editions Errance. (FR)
Marshack (1972): The Roots of Civilisation. McGraw-Hill Book Company. (EN)
Ucko P. J. and Rosenfeld A. (1967): Paleolithic Cave Art. London. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program magisterský navazující

    obor AIN , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor APD , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM1 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AKG , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS2 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AVI , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM2 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AM3 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor ATD , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AMU , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AS1 , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

54 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

27 hod., povinná

Vyučující / Lektor