Detail předmětu

Akce a re-akce - zimní

FaVU-PSC-ZAk. rok: 2014/2015

Předmět „Akce & Re-akce“ je technologickou oporou pro zájemce o studium performance. Praktickým cvičením akčních technik úzce navazuje na teoretické přednášky z historie akčního umění „Media akce“ a „Prezentace mediaarchivu“. Doplňuje ateliérový program o společná interaktivní cvičení a experimenty. Studentům klade za cíl osvojit si různé přístupy k akční tvorbě, především s ohledem na prožívání vlastní tělesnosti. Jde o nabytí zkušenosti tvůrčí práce s tělem a vědomým pohybem, sebepoznání, případně o zážitky hraničních možností (nikoli předvádění se).

V úvodní části lekce (rozehřátí - pohybová příprava) jsou postupně představovány základní systémy práce s tělem a dechem, jak je používají tradiční světové kultury (zen, butoh, yoga, tai-čchi, sufi, přírodní národy). Přes hry s rytmem, hlasem, hudbou a pohybem se náplň předmětu dotkne také svobodného pohybu v tanci, improvizace a intuice.

Důraz je však kladen na prožití klasických děl z dějin akčního umění metodou re-performance. Po krátké historické připomínce jsou na motivy, návody, odkazy, reprodukce opakovány „piecy“ nejrůznějších umělců a období dle přiloženého programu.

Jde nejen o trénink, ale o tvůrčí variace, zážitek po svém, učení tělem. Studenti získají lepší povědomí o historii akčního umění a širokou paletu technik, které mohou použít ve vlastní svobodné tvorbě.
Bonusem jsou okamžité reakce spolužáků, příp. zpětná vazba od kolemjdoucí veřejnosti. Výuka totiž probíhá nejen ve škole, ale pokud možno také ve veřejném prostoru – park, ulice, náměstí. Součástí je také každý semestr společná akce v galerijní instituci, při příležitosti festivalu nebo na jiném environmentálně, socio-kulturně nebo historicky aktuálním místě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Vědomý, svobodný, tvořivý pohyb, vědomé, svobodné, tvořivé myšlení a obecně tvůrčí přístup k životu. Schopnost vystoupit z automatismů života a vnímat aktuální výzvy beze strachu a bez předsudků. Schopnost rozpustit akutní i chronické strachy a napětí. Schopnost nenásilně a přirozeně obnovovat psychické i fyzické nástroje člověka. Schopnost dlouhodobě udržet soustředění v nepřetržitém proudu meditačních zážitků. Schopnost vnímat a vyjadřovat hudbu celou svojí bytostí.
Součástí kurzu jsou fyzická, dechová a mentální cvičení (z tradičních škol východu i západu), která harmonizují energetický systém člověka a připravují nás na setkání vlastním tvůrčím potenciálem.

Prerekvizity

Žádné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet (docházka + vlastní praxe).

Osnovy výuky

1. Zátiší - zenová meditace, yoga ásana
2. Prostor, figura - introspekce, vizualizace, wu-ti taičchi
3. Objekt v pohybu, tělo v pohybu – čchikung, butoh, sufi, hrdelní a alikvótní zpěv
4. Akce, příběh – indiáni, inuiti, sibiřští kamlani, přírodní národy - storytelling
5. Komunikace, kontext – wyda, osobní mytologie, pohyb jako sdělení, lucidní snění
6. Česko-slovenské umění akce – fyzické básnictví, hry s rytmem a pohybem, spontánní tanec

Re-performing program (6 semestrů, 1 téma na 14 dní):
konkrétní cvičení (volné asociace) např.:
Knížák – navštiv strom, kamenný koncert, kolemdoucí kokrhají, happening Nový svět Havlík – spánek pod drnem / Kovanda – stání jako překážka v davu, pomoc řece plynout, umisťování kostky cukru ve veřejném prostoru, polibek přes sklo… apod.

Učební cíle

Předmět „Akce & Re-akce“ je technologickou oporou pro zájemce o studium performance. Praktickým cvičením akčních technik úzce navazuje na teoretické přednášky z historie akčního umění „Media akce“ a „Prezentace mediaarchivu“. Doplňuje ateliérový program o společná interaktivní cvičení a experimenty. Studentům klade za cíl osvojit si různé přístupy k akční tvorbě, především s ohledem na prožívání vlastní tělesnosti. Jde o nabytí zkušenosti tvůrčí práce s tělem a vědomým pohybem, sebepoznání, případně o zážitky hraničních možností (nikoli předvádění se).

V úvodní části lekce (rozehřátí - pohybová příprava) jsou postupně představovány základní systémy práce s tělem a dechem, jak je používají tradiční světové kultury (zen, butoh, yoga, tai-čchi, sufi, přírodní národy). Přes hry s rytmem, hlasem, hudbou a pohybem se náplň předmětu dotkne také svobodného pohybu v tanci, improvizace a intuice.

Důraz je však kladen na prožití klasických děl z dějin akčního umění metodou
re-performance. Po krátké historické připomínce jsou na motivy, návody, odkazy, reprodukce opakovány „piecy“ nejrůznějších umělců a období dle přiloženého programu.

Jde nejen o trénink, ale o tvůrčí variace, zážitek po svém, učení tělem. Studenti získají lepší povědomí o historii akčního umění a širokou paletu technik, které mohou použít ve vlastní svobodné tvorbě.
Bonusem jsou okamžité reakce spolužáků, příp. zpětná vazba od kolemjdoucí veřejnosti. Výuka totiž probíhá nejen ve škole, ale pokud možno také ve veřejném prostoru – park, ulice, náměstí. Součástí je také každý semestr společná akce v galerijní instituci, při příležitosti festivalu nebo na jiném environmentálně, socio-kulturně nebo historicky aktuálním místě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast je povinná.

Základní literatura

Dr.Alfred J.Bierach: Varovné signály duše, , 0
Dr.Gítananda Girí: Jóga krok za krokem, , 0
Nešpor K.: Yoga and Relaxation.., , 0

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APE , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

27 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) klid a pohyb
2) tělo a tanec
3) cit a tanec
4) mysl a tanec
5) vůle a tanec
6) tanec jako cesta k duchu

Seminář

108 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) klid a pohyb
2) tělo a tanec
3) cit a tanec
4) mysl a tanec
5) vůle a tanec
6) tanec jako cesta k duchu