Detail předmětu

Architektura 20. století

FaVU-ACHE20Ak. rok: 2014/2015

Přednáškový cyklus seznamuje s hlavními proudy, teoriemi, představiteli a díly světové architektury, počínaje 60. léty, kdy začíná systematická kritika a tvůrčí reakce na meziválečný internacionální styl funkcionalismu. Charakterizovány budou všechny tendence pozdního 20. století - postmoderna, pokračování moderny, high-tech, dekonstruktivismus a další.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Studenti a posléze začínající umělci budou nejednou konfrontovat své výtvarné představy s architekturou buď realizací děl s doplňující dekorativní funkcí anebo děl, která se budou přímo podílet na celkovém výrazu architektury. Přednášky o soudobé světové a domácí architektuře jim mají poskytnout znalosti pro dialog a tvůrčí spolupráci s architektem.

Prerekvizity

Kapitoly z architektury v rámci výuky dějin umění na bakalářském stupni.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Student bude klasifikován podle písemného elaborátu s obrazovým doprovodem, věnovaného některému proudu, hnutí, osobnosti, případně realizaci světové nebo české architektury přelomu 20. a 21. století.

Osnovy výuky

V úvodních dvou přednáškách jsou konfrontována teoretická východiska představitelů meziválečného funkcionalismu s názory jejich kritiků, kteří v 60. letech vyvolali hnutí postmoderny. Ideová a stylová dogmata moderny nahradila postmoderna názorovou pluralitou, jež nalezla výraz v mnoiha architektonických směrech pozdního 20. století, ať již se jednalo o high-tech, dekonstruktivismus a jiné. Těmto vývojovým proudům, jejich hlavním protagonistům a stěžejním dílům jsou zasvěceny další přednášky tohoto cyklu.

Učební cíle

V dlouhé historii umění plnila architektura integrující funkci všech výtvarných oborů. Nástupem moderny od 20. let 20. století se vztah architektury a výtvarného umění zásadně změnil, přičemž tento poměr byl znovu přehodnocen v druhé polovině minulého století. V některých případech se dnes hranice mezi architekturou a výtvarným uměním stírá a vzniká skulpturální architektura na jedné straně a architektonicky pojímané sochařství na straně druhé. Cyklus přednášek poskytuje studentům orientaci v těchto složitých otázkách.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program magisterský navazující

    obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APD , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor