Detail předmětu

Komunikace

FP-BkomPAk. rok: 2014/2015

Obsahem předmětu jsou relevantní psychologické poznatky nezbytné pro pochopení zákonitostí interpersonální komunikace a aplikace získaných znalostí do každodenní praxe studentek a studentů. Důraz je kladen na efektivní komunikační strategie,rozvíjení komunikačních dovedností a jejich využití při spolupráci v pracovních týmech, při vyjednávání na úřadech apod.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studentky a studenti získají relevantní psychologické poznatky z oblasti sociální způsobilosti a kompetence s prioritním zaměřením na zákonitosti sociální komunikace. Budou seznámeni se základními teoretickými modely a strategiemi mezilidské komunikace a možnostmi jejich aplikace ve své vlastní praxi. Ve cvičeních upevní a rozvinou komunikační dovednosti podporující efektivní průběh sociální komunikace v běžných i náročných pracovních situacích.

Prerekvizity

Znalosti a dovednosti na úrovni středoškolského vzdělání.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující požadavky:
* aktivní účast 10%
* týmová semestrální práce 30%
* individuální prezentace 40%
* závěrečný písemný test 20%

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu: koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti; vymezení a význam sociální komunikace; přehled studijní literatury základní a doporučené; stanovení požadavků k zápočtu a ke zkoušce; přehled základní terminologie.
2. Osobnost člověka: Vymezení osobnosti člověka; Struktura osobnosti člověka; Profilující charakteristiky osobnosti; Interpersonální vlastnosti osobnosti; Výkonové charakteristiky.
3. Motivační dynamika osobnosti a její vliv na interpersonální komunikaci; Hodnoty; Zájmy; Postoje; Potřeby; Sebepoznávání.
4. Zásady účinné verbální a neverbální komunikace; Dovednost naslouchání; Bariéry efektivní verbální komunikace; Formy neverbální komunikace.
5. Zásady účinného rozhovoru a prezentace: Specifika rozhovoru; Druhy rozhovorů; Druhy otázek; Specifika prezentace; Zásady úspěšné prezentace; Specifika jednotlivých fází prezentace.
6. Sociální komunikace v multikulturním prostředí. Specifika interpersonální komunikace vybraných národních kultur.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům prakticky upotřebitelné poznatky o interpersonální komunikaci a klíčových faktorech, které ovlivňují její průběh a účinnost. Formou praktických cvičení upevňovat a rozvíjet dovednosti nezbytné pro efektivní komunikaci s klienty a spolupracovníky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách a cvičeních je doporučená.

Základní literatura

DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Grada, Praha 2001, 1. vyd., 420 s., ISBN 80-7169-988-8. (CS)
HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2004. 103s. ISBN 80-7178-844-9. (CS)
NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. 2.vyd. Praha: Management Press, 2001. s. 184. ISBN 80-7261-042-2. (CS)
PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002. 228 s. ISBN 80-247-0470-6. (CS)

Doporučená literatura

HLOUŠKOVÁ, I. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada, 1998. 104 s. ISBN 80-7169-550-5. (CS)
HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace – Software lidské mysli – Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro jejich přežití. Praha: Linde nakladatelství, 2006. ISBN 80–86131–70-X. (CS)
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. 636s. ISBN 80-7178-376-5. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EPM , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu: koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti; vymezení a význam sociální komunikace; přehled studijní literatury základní a doporučené; stanovení požadavků k zápočtu a ke zkoušce; přehled základní terminologie.
2. Osobnost člověka: Vymezení osobnosti člověka; Struktura osobnosti člověka; Profilující charakteristiky osobnosti; Interpersonální vlastnosti osobnosti; Výkonové charakteristiky.
3. Motivační dynamika osobnosti a její vliv na interpersonální komunikaci; Hodnoty; Zájmy; Postoje; Potřeby; Sebepoznávání.
4. Zásady účinné verbální a neverbální komunikace; Dovednost naslouchání; Bariéry efektivní verbální komunikace; Formy neverbální komunikace.
5. Zásady účinného rozhovoru a prezentace: Specifika rozhovoru; Druhy rozhovorů; Druhy otázek; Specifika prezentace; Zásady úspěšné prezentace; Specifika jednotlivých fází prezentace.
6. Sociální komunikace v multikulturním prostředí. Specifika interpersonální komunikace vybraných národních kultur.

Cvičení

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor