Detail předmětu

Společenský styk, rétorika a etika podnikání

FP-IsrepPAk. rok: 2014/2015

Společenský styk, rétorika a etika podnikání nabízí základní informace a dovednosti z oblasti etikety, kultury projevu v osobní či písemné formě. Etika podnikání přináší sociální a etický pohled na sféru podnikání. Studenti se naučí používat nástroje kultivace podnikatelé etiky. Předmět rozvíjí komunikační dovednosti studentu a formuje jejich chování v obchodním styku. Přináší poznatky, které zvyšují konkurenceschopnost studentu na trhu práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na sociální a etickou sféru. Osvojí si základní dovednosti pro řešení etických dilemat. Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro zlepšení podnikatelské etiky ve firmě či instituci.Budou vedeni k tomu, aby dokázali promluvit před publikem a znali pravidla etikety.

Prerekvizity

Znalost obchodních typu spolecností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet
Znalosti jsou prověřovány zápočtovým testem. Student musí prokázat, že je schopen použít teoretické vědomosti v praxi.
Požadavky na ukončení (váha)
1.Splnění úkolu a odevzdání písemné zprávy v požadovaném rozsahu a formě 5 %
2.Prezentace v požadovaném rozsahu 5%
3.Absolvování zápočtového testu 90%

Osnovy výuky

Etika podniká - historické souvislosti
Společenská odpovědnost podnikání
Nástroje kultivace podnikatelské etiky
Rétorika pro manažery
Technika reci
Etiketa
Image manažera a manažerky

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií individuálně i skupinově.

Učební cíle

Cílem předmětu je ukázat etické a sociální dimenze podnikání. Globalizace ekonomiky přináší nové výzvy, které by nastupující generace měla být schopná řešit se znalostí současné teorie. Případové studie, které jsou součástí cvičení by mohly pomoci při řešení praktických dilemat v otázkách rozhodování.
Znalost rétoriky a společenského styku je konkurenční výhodou pro naše absolventy na trhu práce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků seminární práce a její následná prezentace před ostatními studenty na cvičeních.

Základní literatura

PUTNOVÁ,A., SEKNICKA ,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3 (CS)
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brne, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Etika podniká - historické souvislosti
Společenská odpovědnost podnikání
Nástroje kultivace podnikatelské etiky
Rétorika pro manažery
Technika řeči
Etiketa
Image manažera a manažerky

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií individuálně i skupinově.
seznámení s moderními přístupy k prezentacím.
Osvojení si základní dovednosti veřejné vystupování. Budou vedeni k tomu, aby dokázali promluvit před publikem a
znalost pravidla etikety - seznamování, oslovování, představování,
stolování, oblékání.