Detail předmětu
Jakost v podniku
FP-KjpPAk. rok: 2014/2015
Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Požadavky k udělení klasifikovaného zápočtu:znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma - písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.
Forma - písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.
Osnovy výuky
Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.
Základní literatura
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80-247-0194-4. (CS)
Doporučená literatura
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. 258 s. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. 2. doplněné vydání, Praha: Management Press 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0. (CS)
NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. 2. doplněné vydání, Praha: Management Press 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).