Detail předmětu

Podnikové informační systémy

FP-PISDAk. rok: 2014/2015

Předmět poskytuje přehled o hlavních typech podnikových aplikací, trhu, obchodních modelech dodávky a způsobech jejich využití v oblasti plánování podnikových zdrojů, plánování a řízení výroby, logistiky a dodavatelských řetězců, řízení vztahů se zákazníky a dodavateli, podpory manažerského rozhodování.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají základní přehled o hlavních typech podnikových aplikací a jejich využití. Dále získají znalosti potřebné pro provedení analytických prací, specifikaci požadavků na podnikový informační systém, realizaci výběru, implementace a provozu podnikových aplikací. Absolventi kurzu budou schopni podílet se na řízení implementačních projektů. V rámci cvičení realizovaných na produktu Microsoft Dynamics NAV získají základní uživatelské znalosti a dovednosti pro řízení ekonomických a obchodních procesů.

Prerekvizity

Středoškolské znalosti informatiky a znalosti operačních, databázových systémů, kancelářských a internetových aplikací. Základní znalosti z oblasti podnikové ekonomiky, managementu, marketingu, obchodu a řízení financí.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu je povinná účast na cvičeních a vypracování zadané zápočtové práce v prostředí Microsoft Dynamics NAV. Zkouška má písemnou a ústní část. Písemná část je tvořena testem s 12 otevřenými otázkami. Ústní část zkoušky je třeba absolvovat tehdy, pokud výsledek písemné části nebude zcela jednoznačný pro celkové hodnocení předmětu. Při celkovém hodnocení se příhlíží k aktivitě projevené studentem v průběhu cvičení. Tato aktivita může zlepšit celkové hodnocení až o 2 stupně, pokud není písemná část zkoušky hodnocena známkou F.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Požadavky na ukončení: Absolvování zkoušky - 100 %.

Osnovy výuky

Přednášky:
1. Podnikové informační systémy, základní terminologie
2. Jak správně rozumět podnikovým informačním systémům
3. Strategie a řízení podnikové informatiky
4. Životní cyklus IS/ICT projektu
5. Přehled trhu a obchodní modely dodávky podnikových aplikací
6. Plánování a řízení podnikových zdrojů
7. Řízení lidských zdrojů
8. Plánování a řízení výroby, logistiky a dodavatelských řetězců
9. Řízení vztahů se zákazníky a dodavateli
10. Manažerské informační systémy

Učební cíle

Cílem kurzu je poskytnout přehled o hlavních typech podnikových aplikací, trhu, obchodních modelech dodávky a způsobech jejich využití v oblasti plánování podnikových zdrojů, plánování a řízení výroby, logistiky a dodavatelských řetězců, řízení vztahů se zákazníky a dodavateli, podpory manažerského rozhodování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách není povinná. ale doporučuje se. Docházka na cvičení je povinná a kontrolovaná. Omluvená absence na cvičeních nemůže být nahrazena konzultacemi s vyučujícím. V případě omluvené neúčasti na cvičení může vyučující v odůvodněných případech stanovit
novou podmínku, kterou je vypracování náhradního úkolu.

Základní literatura

LAUDON K. C.; LAUDON J. P. Management information systems. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 07458, 2006. ISBN 0-13-230461-9 (EN)
POUR, J.; GÁLA, L.; ŠEDIVÁ, Z. Podniková informatika 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2615-1 (CS)
SODOMKA, P.; KLČOVÁ, H. Informační systémy v podnikové praxi. 2 aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Computer Press, 2010. 500 s. ISBN 978-80-251-2878-7 (CS)
VOŘÍŠEK, J. Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Praha : Management Press. 2006. s. 234. ISBN 978-80-85943-40-9 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-MIn bakalářský

    obor BAK-MIn , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášky:
1. Podnikové informační systémy, základní terminologie
2. Jak správně rozumět podnikovým informačním systémům
3. Strategie a řízení podnikové informatiky
4. Životní cyklus IS/ICT projektu
5. Přehled trhu a obchodní modely dodávky podnikových aplikací
6. Plánování a řízení podnikových zdrojů
7. Řízení lidských zdrojů
8. Plánování a řízení výroby, logistiky a dodavatelských řetězců
9. Řízení vztahů se zákazníky a dodavateli
10. Manažerské informační systémy

Cvičení s počítačovou podporou

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení (v prostředí Microsoft Dynamics NAV):
1. Úvod do systému – základní charakteristika systému a popis modulů, obecné základy práce a orientace v systému - prvky a způsoby ovládání, způsoby hledání, základní funkční klávesy.
2. Práce s filtry – zásady pro filtrování, typy filtrů, rozdíl mezi hledáním a filtrováním, řazení dat, vytvoření uživatele, přiřazení rolí – logika práce uživatelů na bázi rolí.
3. Modul Správa – nastavení obecných informací o společnosti. Modul Správa financí - číselné řady, účetní osnova, nastavení účtování.
4. Modul Správa financí – Finanční deníky – ukázka zaúčtování, Žurnály. Modul Sklad – základní nastavení skladové karty pro další použití, práce s dokladem: Poptávka, Objednávka, Faktura.
5. Modul Sklad – zopakování již probraných znalostí – založení karty zboží, nákup, prodej. Výpočet nákladů na zboží dle FIFO, průměrná cena. Nastavení prodejních cen.
6. Modul Sklad/Nákup – opakování formou komplexního příkladu. Založení několika dodavatelů a zboží a jeho nákup, nastavení informací pro nákup. Náhledy dokladů a jejich zaúčtování. Navigace na prvotní doklad.
7. Modul Sklad/Prodej a MKT - opakování formou komplexního příkladu. Založení několika zákazníků a zboží a jeho nákup a prodej. Fakturační slevy a řádkové slevy. Tvorba nabídky, částečná dodávka a fakturace. Funkce Kopíruj doklad. Provize prodejců.
8. Modul Sklad/Prodej a MKT - Transfer zboží, souhrnný příklad, Tvorba kusovníku.
9. Modul Prodej a MKT – definice CRM, terminologie a jeho oblasti, řízení kontaktů, klasifikace kontaktů, řízení úloh, kampaní, duplikáty, interakce, segmentace.
10. Zpracování zápočtové práce