Detail předmětu

Předmět v anglickém jazyce 1

FP-Rpaj1PAk. rok: 2014/2015

Pojetí konkurence v současném prostředí. Koncepce konkurenceschopnosti vycházející ze strategického řízení. Strukturální a funkční konkurenční výhody. Úspěchuschopnost, manažerský model konkurenceschopnosti a hodnocení konkurenčních strategií alternativními způsoby.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s možnými přístupy k definování konkurence, konkurenční výhody a konkurenceschopnosti. Seznámí se se základními pojetími konkurenceschopnosti vycházejícími z různých modelů strategického řízení. Budou umět vymezit některé netradiční teoretické postupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi. Budou obeznámeni s vybranými aspekty rozvoje konkurenceschopnosti v současném podnikatelském prostředí s důrazem na činnost managementu firmy.

Prerekvizity

Předmět předpokládá znalost základních prvků managementu a postupů v nich uplatňovaných. Studenti musí rovněž znát základní marketingové pojmy a postupy uplatňované při řízení firmy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.

Způsob a kritéria hodnocení

Způsob a kritéria hodnocení jsou podrobně rozpracovány v dokumentu "Podmínky ukončení předmětu v anglické jazyce", které jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu na začátku semestru.
Cílem hodnocení je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti studentů formou písemné zkoušky (zpracování případové studie) a následnou rozpravou.

Osnovy výuky

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Vymezení a hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti

Učební cíle

Primárním cílem předmětu je vymezit pojetí konkurenceschopnosti v kontextu současného podnikatelského prostředí. Obsah předmětu je proto založen na integraci teoretických a praktických znalostí týkajících se rozvoje konkurenceschopnosti firem.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je kontrolovaná formou prezence. Podmínkou absolvování předmětu je alespoň 50% účast na přednáškách. V případě závažných důvodů (zdravotní, studijní pobyt v zahraničí apod.) lze neúčast po dohodě s garantem nahradit zpracováním písemného projektu dle pokynů garanta.

Základní literatura

BEAMISH, P.W. - MORRISON, A. - ROSENZWEIG, P.M. International Management - Text and Cases. 3rd ed. Irwin, 1997. 604 p. ISBN 0-07-114900-7 (EN)
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1 (EN)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Vymezení a hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti