Detail předmětu

Aquafitness a plavání

FP-TapPAk. rok: 2014/2015

Osvojit si vědomosti a dovednosti v oblasti aquafitness a plavání potřebné k odbourávání plavecké negramotnosti dětí i dospělých. Pochopit význam plavání pro všestraný rozvoj organizmu včetně rekondičního a poúrazového plavání. Naučit se základy první pomoci v bazénu i ve volné vodě. Připravit a odborně vést plavecký kurz pro děti i dospělé nebo zorganizovat a zabezpečit veřejný plavecký závod.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Pochopit význam aquafitness a plavání pro všestranný rozvoj organismu.Získat vědomosti a dovednosti potřebné při odbourávání plavecké negramotnosti dětí i dospělých.

Prerekvizity

Znalost biologie člověka a práce s vlastním tělem, dovednost uplavat 400m.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Účast na přímé výuce ( teoretický seminář + praktický výcvik) a záchranářské minimum (max. 40 bodů). Možná absence (institucionální omluvenka) - náhrada výuky při více než jedné řádně omluvené absenci.
Metodický výstup - nácvik jednoho plaveckého způsobu (5 bodů, v případě 0 bodů nesplnil).
Metodický výstup - vedení lekce aqua aerobiku (5 bodů, v případě 0 bodů nesplnil)
Písemné domácí úkoly (plavání, vodní záchrana, aqua aerobik) (5 bodů, v případě 0 bodů nesplnil)
Písemný test(35 bodů, minimum pro splnění teoretického testu je 75%)
Aktivní účast na organizaci veřejného plaveckého závodu (10 bodů, v případě neúčasti vypracování seminární práce).

Forma zkoušky a výsledná klasifikace předmětu:
Celkem lze v rámci klasifikovaného zápočtu získat max. 100 bodů, přičemž klasifikace je následující:

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Přednášky nejsou obsahem předmětu

- Aqua gymnastika – aplikovaná gymnastická cvičení a plavecké prvky zaměřené na pohybový rozvoj. Využití nadlehčovacích pomůcek.
- Aqua jogging – běh v mělké či hluboké vodě, zapojení velkých svalových skupin.
- Aqua aerobik – nadstavba pro rozvoj aerobní zdatnosti.
- Kondiční plavání - posilování určitých svalových skupin prostřednictvím základních plaveckých dovedností. Základy techniky všech plaveckých způsobů. Rozdíly v metodice nácviku plavání u dětí a seniorů.
- Záchrana tonoucích a první pomoc

Učební cíle

Osvojit si vědomosti a dovednosti v oblasti aquafitness a plavání potřebné k odbourávání plavecké negramotnosti dětí i dospělých. Pochopit význam plavání pro všestraný rozvoj organizmu včetně rekondičního a poúrazového plavání. Naučit se základy první pomoci v bazénu i ve volné vodě. Připravit a odborně vést plavecký kurz pro děti i dospělé nebo zorganizovat a zabezpečit veřejný plavecký závod.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přímé výuce( teoretický seminář + praktický výcvik) a záchranářské minimum. Metodický výstup - nácvik jednoho plaveckého způsobu. Písemná práce (vedení plaveckého kurz, plavecký veřejný závod). Možná absence (institucionální omluvenka) - náhrada výuky při více než jedné řádně omluvené absenci.

Základní literatura

ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada, 2001.ISBN 978-80-247-2154-5 (CS)
JANOŠKOVÁ,H., MUCHOVÁ,M.: Aqua aerobik, Brno: Paido, 2002, ISBN 80-7315-030-1 (CS)
MILER, T. Záchranář – bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK 1996,1999. 61 s. ISBN 80-902805-0-1 (CS)
MOTYČKA, J. et al.: Teorie plaveckých sportů. Brno 2001. ISBN 80-210-2711-8 (CS)
MUCHOVÁ,M.. JANOŠKOVÁ, H. Aqua fitness. Brno: Paido-edice pedagogické literatury,2004.s. 1 – 71, ISBN 80-7315-076-X (CS)

Doporučená literatura

BĚLOHLÁVEK, J., HOBER, Z. Abeceda záchrany „D“. Praha, VZS ČČK 1992. s.108 (CS)
ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua – fitness. Praha : Grada,2003.s.130.ISBN 80-247-0462-5 (CS)
HOBER, Z.etall. Technika plaveckých způsobů.Praha:UK 2000. s.100.ISBN 80-246-0169-9 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Aqua gymnastika – aplikovaná gymnastická cvičení a plavecké prvky zaměřené na pohybový rozvoj. Využití nadlehčovacích pomůcek.
- Aqua jogging – běh v mělké či hluboké vodě, zapojení velkých svalových skupin.
- Aqua aerobik – nadstavba pro rozvoj aerobní zdatnosti.
- Kondiční plavání - posilování určitých svalových skupin prostřednictvím základních plaveckých dovedností. Základy techniky všech plaveckých způsobů. Rozdíly v metodice nácviku plavání u dětí a seniorů.
- Záchrana tonoucích a první pomoc