Detail předmětu

Specializace: Pohybové aktivity ve volném čase

FP-TpavPAk. rok: 2014/2015

Obsahem učiva předmětu je seznámí se základními atributy volného času, jeho funkcemi a typologií aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných. Popis aktivit ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Vztah různých vzdělávacích systémů k volnému času, jeho obsahu, využívání a význam pohybových aktivit ve volném čase člověka. Řízení, vedení a organizace pohybových aktivit ve volném čase. Typy akcí, soutěže pro dospělé, rodiny s dětmi, firemní akce. Možnosti sportování od dětí přes dospělé až po seniory (hlediska zdravotní, teritoriální, časové, finanční a materiální náročnosti jednotlivých činností, závislost na jiných osobách). Služby pro pohybové aktivity ve volném čase.
Součástí jsou praktické aktivity, návštěva zařízení, instituce, organizace zabývající se nabídkou a realizací pohybových aktivit ve volném čase pro děti a mládež, dospělé.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získájí přehled o možnostech pohybových aktivit ve volném čase, pochopí význam pohybových aktivit pro formování optimálního tělesného a psychického rozvoje dětí, mládeže a dospělých v kontextu s upevňováním zdraví a zvyšování odolnosti. Seznámí se s problematikou organizace, řízení a vedení pohybových a sportovních aktivit dětí, mládeže a dospělých.

Prerekvizity

Prakticky aplikované vědomosti a dovednosti z absolvovaných tělovýchovných předmětů v rámci bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Absolvování dvou kontrolních průběžných testů 20 bodů (v 6. a 9. týdnu semestru). Zpracování semestrální práce 40 bodů. Obhajoba semestrální práce 10 bodů. Absolvování závěrečné písemné zkoušky 50 bodů.
Absolvování přřednášek a aktivní účast na cvičeních.

Forma zkoušky a výsledná klasifikace předmětu:
Předložení a obhajoba vlastního programu zdravého životního stylu (50 bodů) a písemná zkouška (50 bodů). Celkem - maximum 100 bodů.

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Pedagogicko psychologické problémy dětské a dospělé populace.
- Význam pohybu v životě člověka. Výkon a prožitek. Motivace.
- Možnosti sportování od dětí přes dospělé až po seniory (hlediska zdravotní, teritoriální, časové, finanční a materiální náročnosti jednotlivých činností, závislost na jiných osobách).
- Sportovní trénink. Vhodné a méně vhodné sporty a pohybové činnosti ze zdravotního hlediska.
- Varianty, alternativy vhodného pohybového režimu dospělých v jednotlivých sportech.
- Hra v životě dětí i dospělých. Sportuje celá rodina.
- Akce, soutěže pro dospělé, rodiny s dětmi. Firemní akce. Firemní sport.
- Řízení, vedení a organizace pohybových aktivit ve volném čase.

- Praktická výuka - vhodné druhy fyzické aktivity dle věku a zdravotního stavu, náplň pro programy zdravý životní styl.

Učební cíle

Cílem předmětu je přiblížit studentům možnosti a způsob kultivace tvořivých sil dětí, mládeže a dospělé populace a připravit je po teoretické a praktické stránce k vedení a organizování pohybových aktivit ve volném čase na úrovni "cvičitel - instruktor". Předmět je zaměřen především na podporu zdraví prostřednictvím pohybových aktivit, zdravý životní styl a aktivní způsob života.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast na přednáškách a cvičeních.

Základní literatura

BLAHUTKOVÁ,M.: Pohyb a duševní zdraví. Brno, Paido, 2005, 78 s.ISBN 80-7315-108-1. (CS)
PÁVKOVÁ,J. a kol.: Pedagogika volného času:Praha, Portál, 1999, 232 s.ISBN 8O-7178-295-5. (CS)
SHEHYOVÁ, K.: Léčba pohybem. Bratislava, Perfekt, 2000, 160 s.ISBN 80-8046-177-5. (CS)
STRAKOŠ,J., VALOUCH,V.: Cvičíme doma, v kanceláři v tělocvičně. Praha, Grada, Publishing. s.r.o.2005, 194 s. ISBN 80-247-0475-7. (CS)
ZANDL,D. Life management. Jak získat více času, energie a pořádku v životě. Praha : Grada. ISBN 80-247-1488-4 (CS)

Doporučená literatura

COMBY,B.: Stres pod kontrolou.Praha, X-Egem, Nova, 1997, 215 s., ISBN 80-7199-024-8. (CS)
KOLEKTIV: Hry na rozvíjanie hodnotového potenciálu pre školy a vzdělávanie dospelých. Bratislava, Archa, 1995, 52 s., ISBN 80-7115-105-X. (CS)
PAVLÍK,K.: Psychologické aspekty vzdělávání dospělých. Ostrava, Ostravská univerzita 2003, 78 s. ISBN 80-7042-935-6. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Pedagogicko psychologické problémy dětské a dospělé populace.
- Význam pohybu v životě člověka. Výkon a prožitek. Motivace.
- Možnosti sportování od dětí přes dospělé až po seniory (hlediska zdravotní, teritoriální, časové, finanční a materiální náročnosti jednotlivých činností, závislost na jiných osobách).
- Sportovní trénink. Vhodné a méně vhodné sporty a pohybové činnosti ze zdravotního hlediska.
- Varianty, alternativy vhodného pohybového režimu dospělých v jednotlivých sportech.
- Hra v životě dětí i dospělých. Sportuje celá rodina.
- Akce, soutěže pro dospělé, rodiny s dětmi. Firemní akce. Firemní sport.
- Řízení, vedení a organizace pohybových aktivit ve volném čase.

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Praktická výuka - vhodné druhy fyzické aktivity dle věku a zdravotního stavu, náplň pro programy zdravý životní styl.