Detail předmětu
Počítače a programování 2
FEKT-BPC2EAk. rok: 2014/2015
Studenti se seznámí s algoritmizací složitějších úloh, zdokonalí v programování v jazyku C podle standardu ANSI a programování se soubory. V další části předmětu se studenti seznámí se základy objektového programování v jazyce C++, třídami a objekty, se sestavením aplikace s grafickými výstupy ve vývojovém prostředí Microsoft Visual Studio. V závěrečné části předmětu je studenti seznámí s použitím Matlabu pro modelování a simulaci fyzikálních dějů a analýzu signálů a soustav, s reprezentací vektorů a matic, 2D a 3D grafy a také s prácí s datovými soubory v Matlabu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Souborový vstup a výstup v jazyce C, textové a binární soubory, práce s WAV a BMP
3. Úvod do objektového programování, základy C++.
4. Sestavení vlastní třídy, instance objektů vlastní třídy.
5. Objektové programování, zapouzdření, specifikace přístupu, polymorfismus, dědičnost.
6. Vývoj C++ projektů v prostředí MS Visual Studio.
7. Dialogové aplikace ve Windows.
8. Grafika ve Windows
9. Úvod do Matlabu, reprezentace matic a vektorů, 2D grafy.
10. Toolboxy a standardní funkce Matlabu, 3D grafy.
11. Modelování fyzikálního jevu v Matlabu.
12. Práce se soubory v Matlabu.
13. Analýza signálů a soustav v Matlabu.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doňar, B., Zaplatílek, K. MATLAB pro začátečníky. Praha: BEN – technická literatura, 2003.
Prokop, J. Algoritmy v jazyku C a C++. Praha: Grada Publishing, 2008. (CS)
Virius, M. Jazyky C a C++. Komplexní kapesní průvodce. Praha: Grada Publishing, 2005. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Úvod do jazyka C. Základní typy proměnných, odvozené typy, konstanty, pole.
3. Výrazy, aritmetické konverze, aritmetické operátory, operátory posuvů, relační operátory, logické operátory, bitové operátory, přiřazovací operátory, priorita operátorů.
4. Řetězce a jejich operátory, knihovní funkce, standardní knihovna string.h.
5. Příkazy, složený příkaz, příkazy pro větvení, cykly a přenos řízení. Vývojový diagram.
6. Funkce. Deklarace funkce, metody volání funkcí, ošetření událostí, rekurze funkcí.
7. Pokročilé datové typy. Unie, výčtový typ, dynamické proměnné, ukazatel.
8. Objekty. Lexikální elementy, konstanty a řetězce, třídy objektů, typy objektů.
9. Uživatelské rozhraní Microsoft Visual C++ Studio. Grafické komponenty.
10. Algoritmy I. Vyhledání maxima a minima, třídění.
11. Algoritmy II. Práce s poli, maticové výpočty.
12. Algoritmy III. Práce se soubory ve Windows.
13. Algoritmy IV. Databázové systémy. Záznamy, třídění, vyhledávání, statistiky. Propojení databází.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Úvod do jazyka C. Základní typy proměnných, odvozené typy, konstanty, pole.
3. Výrazy, aritmetické konverze, aritmetické operátory, operátory posuvů, relační operátory, logické operátory, bitové operátory, přiřazovací operátory, priorita operátorů.
4. Řetězce a jejich operátory, knihovní funkce, standardní knihovna string.h.
5. Příkazy, složený příkaz, příkazy pro větvení, cykly a přenos řízení. Vývojový diagram.
6. Funkce. Deklarace funkce, metody volání funkcí, ošetření událostí, rekurze funkcí.
7. Pokročilé datové typy. Unie, výčtový typ, dynamické proměnné, ukazatel.
8. Objekty. Lexikální elementy, konstanty a řetězce, třídy objektů, typy objektů.
9. Uživatelské rozhraní Microsoft Visual C++ Studio. Grafické komponenty.
10. Algoritmy I. Vyhledání maxima a minima, třídění.
11. Algoritmy II. Práce s poli, maticové výpočty.
12. Algoritmy III. Práce se soubory ve Windows.
13. Algoritmy IV. Databázové systémy. Záznamy, třídění, vyhledávání, statistiky. Propojení databází.