Detail předmětu
Diagnostika bio- a ekosystémů
FEKT-LDBEAk. rok: 2014/2015
Předmět prezentuje principy snímání elektrických signálů vytvářených organismem, principy snímání neelektrických signálů vytvářených organismem, přístroje pro operační sály, přístroje pro specializovaný fyziologický výzkum, přístroje pro specializované diagnostické laboratoře (fyzikální principy využité pro testování sluchu, zorného pole oka, vlastností svalových skupin, krevního řečiště).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- formulovat technické požadavky na konkrétní diagnostický přístroj na základě požadované aplikace,
- vyjmenovat příklady přístrojů používaných v základních a specializovaných lékařských aplikacích,
- popsat principy vybraných diagnostických metod v oblasti kardiologie, audiometrie, oftalmologie a neurologie,
- definovat a diskutovat zdroje chyb,
- posoudit vhodnost daného přístroje pro konkrétní diagnostickou aplikaci.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Závěrečná zkouška: 0 - 80 bodů
Závěrečná zkouška se skládá z testové části, na které se ověřují základní znalosti a terminologie. Druhá část je pak ústní a ověřuje hlubší pochopení konkrétní oblasti z lékařské diagnostické techniky.
Osnovy výuky
Blokový návrhí elektrokardiografu.
Elektromyografie, elektroneurografie. Kondukční studie.
Elektroencefalografie – aktivní/pasivní elektrody, polygrafie/polysomnografie, subdurální EEG.
Základní vlastnosti zrakového systému – anatomie, vlastnosti a vybrané zákony spojené se zrakovým vjemem.
Perimetrie, nitrooční tlak, EOG, ERG, ultrazvuková biometrie, fundus kamera.
Metody subjektivní a objektivní audiometrie, tympanometrie, otoakustické emise
Spirometr, měření reziduálního objemu. Principy pneumotachografů.
Invazivní měření krevního tlaku. TIP katetry pro měření tlaku.
Spektrofotometrie a její aplikace.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
CHMELAŘ, M. Řešené příklady z předmětu diagnostika bio a ekosystémů. Brno: FEKT VUT v Brně, 2011. s. 1-107. ISBN: 978-80-214-4361- 7.
Chmelař, Milan. Lékařská laboratorní technika / 1. vyd. Brno : VUT, 2000. 119 s. ISBN 80-214-1770-6
Kline I. et al.: Handbook of Biomedical Engineering, Academic Press, San Diego 19887
Rozman, J. a kol. Elektronické přístroje v lékařství, Academia, 2006
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Blokové řešení elektrokardiografu.
Elektromyografie, elektroneurografie. Kondukční studie.
Elektroencefalografie – vlastnosti signálu, elektrody, montáže, princip měření odporu elektrod, polygrafie/polysomnografie, měření evokovaných potenciálů, subdurální EEG.
Základní vlastnosti zrakového systému – anatomie, vlastnosti a vybrané zákony spojené se zrakovým vjemem. Perimetrie, nitrooční tlak, EOG, ERG, ultrazvuková biometrie, fundus kamera, konfokální laserový skenovací oftalmoskop/mikroskop.
Metody subjektivní a objektivní audiometrie, tympanometrie, otoakustické emise
Spirometr, měření reziduálního objemu. Principy pneumotachografů.
Invazivní měření krevního tlaku. TIP katetry pro měření tlaku.
Spektrofotometrie a její aplikace.
Metody pro analýzu krve. Počítače krvinek. Měření pH krve. Průtokový cytometr. Biosenzory.
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Návrh stabilizovaného napájecího zdroje.
3. Návrh měřiče obsahu alkoholu v dechu.
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Realizace detektoru Korotkovových zvuků v prostředí LabView.
3. Realizace detektoru Korotkovových zvuků pomoc analogových součástek.