Detail předmětu

Projektové řízení inovací

FEKT-LPRIAk. rok: 2014/2015

Projektové řízení je metodický nástroj k přípravě a realizaci změn, včetně výrobkových a procesních inovací v technice. Metoda Tvorba a řešení inovačních zadání (TRIZ) a její SW podpora je použitelná ve studiu, v managementu obecně a při řešení reálných inovací v praxi. Projektové řízení je znakem nejen úspěšných změn od výchozího stavu k vytyčenému cíli, ale i nutnou podmínkou přesvědčivosti navrhovaného projektu a získání potřebných zdrojů (grantové agentury, banky, rizikový kapitál, programové komise Evropské unie, atd). TRIZ je relativně komplexní analyticko-řešitelská metodika založená na výsledcích studia patentů. SW podpora Goldfire Innovator je počítačová podpora metodiky a řešitele inovací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Předmět nabízí znalosti, rozvíjení dovedností a pěstování schopností potřebných pro návrh a řízení procesu změn obecně, včetně návrhu a řešení technických inovací konkrétně.

Písemnou a ústní zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu je schopen:
Popsat, vysvětlit a použít:
- projekt inovace vybraného objektu (cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje)
- kroky analýzy (komponenty, struktura, funkce, parametry, náklady, problémy a různé typy inovačních zadání),
- typové invenční úlohy (rozpor technický, rozpor fyzikální, model konfliktní dvojice látek nebo energií, technická funkce),
- typová doporučení pro řešení invenčních úloh (heuristické principy, separační postupy, modelové vzory řešení, jevy a efekty přírodních věd),
- způsob práce podporovaný sw Goldfire Innovator (informace, analýza, syntéza, verifikace).

Ve cvičeních se studenti naučí a formou tří testů a prací na inovačním projektu se ověřuje schopnost:
- naplánovat inovační projekt,
- vyhledávat relevantní informace a znalosti v elektronicky dostupných datech (patenty, průmyslové portály, deep web,...),
- shromáždit informace o konkurenčních objektech,
- analyzovat důkladně zvolený inovovaný objekt,
- syntetizovat typově různá inovační řešení na objektu,
- vytvořit ucelenou zprávu o řešení projektu – o zdokonalení zvoleného objektu.

Prerekvizity

Z oblasti logiky by měl být student schopen:
- používat základní metody myšlení (indukce, dedukce, abstrakce, konkretizace, ...)

Jsou požadovány odborné znalosti na úrovni bakalářského studia, obhájený SP1, obhájená BP.

Student, který si zapíše předmět MPRI, by měl být znát:
Odborné téma zadaného SP2 a DP, na kterých bude aplikovat témata osvojovaná v předmětu MPRI
- sběr informací (patenty, dep web, odvětvové),
- analýza zájmového objektu,
- řešení inovačních zadání/invenčních úloh,
- verifikace navrtžených varinat řešení,
- softwarovou podporu Goldfire Innovator (podpora analýzy, syntézy, datamining, knowledge mining, databáze patentů, sémantický procesor, vícekriteriální hodnocení variant).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
1. Dynamický výklad jednotlivých témat na přednáškách (P1-P13). Většina podkladů v e-learningu.
2. Cvičení jednotlivých témat ve cvičeních s podporou software Goldfire Innovator (C2-C12).
3. Vypracování mikroprojektu - aplikace metodiky TRIZ, analýzy objektu a řešení nalezených úloh v rámci cvičení a nebo mimo výuku.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Testy:
Projektové řízení, 5 b.
Analýza zájmového objektu, 10 b.
Syntéza invenčníh úloh, 10 b.
Zpráva o řešeném projektu, 20 b.

Písemná a ústní zkouška, 55 b.

Osnovy výuky

Projekty, řízení, inovace. SW a expertní podpora projektu a inovačního procesu. Literatura. Profesní národní a světové (EU, USA) organizace.
Aplikace ve studiu (sem. a dip. projekt), v průmyslové praxi, v komisích EU.
Projekt změny: plán, realizace, koordinace, rozsah, čas, náklady, jakost, lidé, komunikace, rizika, vztahy. Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje, kontrola, řízení, prezentace výsledků. Počítačová podpora projektového řízení inovačních změn.

Příprava a informace. Analýza zdokonalovaného objektu (výrobku nebo procesu): komponenty, struktura, funkce, parametry. Lokalizace nežádoucích efektů v objektu.
Příčinně následkové řetězce. Kontrola správnosti formulace funkcí. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti prvků. Proč změnit?
Tendence rozvíjení techniky. Směry inovací. Snižování nákladů. Doplňkové funkce.
Tendence rozvoje technických systémů, nerovnoměrnost rozvoje prvků v technickém systému - zdroj problémů v technice. Zvyšování konkurenceschopnosti slučováním alternativních systémů. Výsledek analýzy: Formulace správných (aktuálních) zadání a správně (konkrétně) formulovaných zadání v podobě CO a PROČ v objektu inovovat, jak srozumitelně sepsat návrh (projekt) změny.

Metody řešení technických problémů. Formulování problému do podoby typových úloh.
Řešení technických rozporů v technických problémech heuristickými postupy.
Řešení fyzikálních rozporů v technických problémech separačními postupy.
Vazby konfliktu látek a polí v problému a standardní vzorce potřebné změny vazby.
Technická potřeba (funkce) a fyzikální, chemické a geometrické efekty pro její realizaci. Výsledek syntézy: Návrhy (koncepty, ideje) řešení inovačních úloh (rozporů, modelu, funkce).

Expertní systém Goldfire Innovator, počítačová podpora nejen metodiky TRIZ tvůrčího technika. Uplatnění podpory
v inovační praxi USA, Japonska, Evropy a ČR. Verifikace navržených variant řešení
v konfrontaci s www stránkami a patentovými databázemi. Sémantická technologie vyhledávání.
Praktické využití projektového řízení změn ve studiu (projekty), v inovační praxi firem,
v programech EU.
v programech EU.

Učební cíle

Poznat, osvojit a používat:
- metodické a SW nástroje projektového řízení, postupy tvorby a řešení inovací při plánování, přípravě a realizaci změn obecně, a při formulování a řešení technických (výrobkových a procesních) inovací konkrétně.
- postupy metodiky Tvorby a Řešení inovačních až invenčních zadání (TRIZ) a její sw podporu Goldfire Innovator pro analýzz, syntézu a dohledávání dat/znalostí.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Testy:
Projektové řízení, 5 b.
Analýza zájmového objektu, 10 b.
Syntéza invenčníh úloh, 10 b.

Zpráva o řešeném projektu, 20 b.

Písemná a ústní zkouška, 55 b.

Základní literatura

Milton Rosenau: Řízení projektů. Computer Press, Praha, 2000
Pitra, Z.: Management inovačních aktivit, Prof. Publisching, 2006
Andrejsek, K., Beneš,J.: Metody řešení technických problémů, SNTL, 1984
Tidd, J., Bessant, J., Pavitt, K.: Řízení inovací, Computer Press, Brno, 2007
Devojno, I.: Zdokonalování technických systémů metodami TRIZ, skripta VUT, Brno, 1996

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Projekty, řízení, inovace. SW a expertní podpora projektu. Literatura. Aplikace ve studiu (sem. a dip. projekt), v průmyslové praxi.
Projekt změny: plán, realizace, koordinace, rozsah, čas, náklady, jakost, lidé, komunikace, rizika, vztahy. Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje, kontrola, řízení, presentace výsledků. Počítačová podpora projektového řízení inovačních změn.
Analýza zdokonalovaného objektu (výrobku nebo procesu). Příprava a informace. Analýza: komponenty, struktura, funkce, parametry. Lokalizace nežádoucích efektů v objektu. Formulace správného (významného) a správně formulovaného problému k řešení. Co změnit?
Příčinně důsledkové řetězce funkcí. Kontrola správnosti formulace funkcí. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti prvků. Proč změnit?
Tendence rozvíjení techniky. Směry inovací. Snižování nákladů. Doplňkové funkce. Procedury svinování a rozvíjení výrobků a technologických procesů.
Tendence rozvoje technických systémů.Zvyšování konkurenceschopnosti slučováním alternativních systémů. Výsledek analýzy: Formulace správných (aktuálních) zadání a správně (konkrétně) formulovaných zadání v podobě CO a PROČ v objektu inovovat, jak srozumitelně sepsat návrh (projekt) změny.
Metody řešení technických problémů. Formulování problému do podoby typových úloh.
Řešení technických rozporů v technických problémech heuristickými postupy.
Řešení fyzikálních rozporů v technických problémech separačními postupy.
Vazby konfliktu látek a polí v problému a standardní vzorce potřebné změny vazby.
Technická potřeba (funkce) a fyzikální, chemické a geometrické efekty pro její realizaci. Výsledek syntézy: Návrhy (koncepty, ideje) řešení inovačních úloh (rozporů, modelu, funkce).
Expertní systém Invention Machine, počítačové podpora tvůrčího technika. Hodnoceni a verifikace navržených variant řešení v konfronataci s publikovanzm stavem techniky a patentovými databázemi. Sémantická technologie vyhledávání.
Praktické využití projektového řízení změn ve studiu (projekty), v inovační praxi firem, v programech EU.

Cvičení na počítači

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Seznámení s projektovým řízením na příkladech. Metody technické tvůrčí práce. Bariéry tvůrčí práce. SW: Project Manager, ovládání, způsob práce.. SW: (Galerie vynálezců. Řešení problémů. Základní metody a operace. Podněty. Představivost. Duševní vlastnictví. Fantazie).
Týmová práce. Aplikace projektového řízení změn v praxi. MIKROPROJEKT- zadání. SW: CD-Microsoft Project, GENiUM.
Analýza výrobku a technologického procesu (komponenty, struktura, funkce, diagnóza funkční, problémové a nákladové významnosti , model ideální funkčnosti, formulace inovačních zadání. Demonstrační příklady. Práce s SW: Invention Machine (IM).
Analýza příčinně důsledkových řetězců nežádoucích efektů. Zdokonalování objektu procedurou omezování počtu prvků, (resp. operací). Příklady. SW: IM-TechOptimizer 3.5.
Zdokonalování objektu procedurou rozvíjení objektu doplňkovými funkcemi. Příklady. SW: IM-TechOptimizer 3.5.
Zákonitost rozvoje systémů. Slučování alternativních systémů. Příklady. SW: IM 3.5. Kontrolní otázky.
TEST. Algoritmus řešení invenčních zadání (ARIZ). Kontrolní otázky. Příklady. SW: IM-Učitel(win).
Formulace technických rozporů a heuristické postupy jejich řešení. Altšullerova tabulka. SW: IM-Učitel, IM TO 3.5-PRINCIPY. Příklady.
Řešení fyzikálních rozporů v problému.. SW: IM-Učitel. IM-TO 3.5 PRINCIPY. Příklady.
Analýza látek a polí v problému a standardní postupy inovačního řešení. SW: IM3.5-STANDARDY a tendence rozvoje techniky. Příklady. Kontrolní otázky..
Realizace technické funkce (potřeby) fyzikálními, chemickým a geometrickými efekty. SW: IM-TO 3.5 EFEKTY. Příklady. Kontrolní otázky
TEST. Řešení zadaného mikroprojektu s expertním systémem IM TechOptimizer 3.5. SW: IM -Knowledgist -informační a znalostní podpora řešitele (Internet, databáze patentů).
Prezentace mikroprojektu, obhajoba.