Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-XKPTAk. rok: 2014/2015
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Úvod do studia psychologie komunikace
2. Základní druhy komunikace
3. Neverbální komunikace
4. Verbální komunikace
5. Asertivní komunikace
6. Empatická komunikace
7. Transakčně analytický pohled na komunikaci
8. Základy rétoriky, rétorické principy
9. Osobnost řečníka
10. Příprava prezentace
11. Teoretické základy vytváření studijních opor dle J. Průchy
12. Základy společenského chování
13. Zásady hlasové hygieny
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Doporučená literatura
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BTBIO-A bakalářský
obor A-BTB , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor A-BTB , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program BTBIO-F magisterský navazující
obor F-BTB , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor F-BTB , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-B bakalářský
obor B-TLI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-SEE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-EST , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-AMT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-MET , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor B-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-M1 magisterský navazující
obor M1-BEI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EEN , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-BEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EVM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EVM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-EEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-TIT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-TIT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-MEL , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-MEL , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-KAM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-KAM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-SVE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M1-SVE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program AJEI-H bakalářský
obor H-AEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor H-AEI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program AUDIO-J bakalářský
obor J-AUD , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor J-AUD , 3 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-M magisterský navazující
obor M-EEN , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-BEI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-KAM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-KAM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-SVE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-SVE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EVM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EVM , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-TIT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-TIT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-BEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-EST , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-MEL , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor M-MEL , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.