Detail předmětu

Ateliér - předdiplomový projekt

FSI-YPPAk. rok: 2014/2015

Studenti zpracovávají na dané téma designérský projekt jako předstupeň diplomové práce na základě podkladů z praxe a svých vlastních rozborů. Jejich návrhy by se měly vyznačovat určitou nadčasovostí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí zpracovávat podrobně designérský projekt, přičemž jeho komplexnost bude zaměřena na běžnou praxi a případnou využitelnost ve výrobních podnicích. Rovněž může sloužit jako výchozí analytický materiál pro teoretickou část diplomového projektu.

Prerekvizity

Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů - absolvování Ateliérů - průmyslový design III-IV.
Student musí ovládat kresbu a modelování. Dále je nutno zvládat principy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších i komplikovanějších průmyslových výrobků. Pro kvalifikované řešení zadaných projektů je samozřejmé pochopení funkčních, technických i technologických aspektů daného tématu. Nutná je praktická znalost 2D a 3D programů (CorelDraw, Adobe, Rhinoceros apod.).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je co nejdůkladnější seznámení se s danou problematikou, správné stanovení vzájemných vazeb člověk - stroj - prostředí. Významným požadavkem je stanovení v počáteční fázi úkolu řešení určitého globálního nadhledu, s možnosti uplatnění prvků blízké budoucnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence projekt přijat, protože jej nelze dostatečně zvládnout a náhradní zadání není možné.

Základní literatura

Gorman, C.: The Industrial Design Reader. - New York : Allworth, 2003
Charlotte a Peter Fiellovi: Design 20. století. - Taschen/Slovart
Charlotte a Peter Fiellovi: Designing the 21st Century. - Köln : Taschen, 2001.
John Heskett: Industrial Design, Thames a Hudson, 1980
Lidwell, W. et al: Universal Principles of Design. - Gloucester : Rockport, 2003.

Doporučená literatura

Lamarová, M.: Průmyslový design. - Praha : Odeon, 1984.
Newbury S,: Auta: Design pro nové tisíciletí 1 + 2, - Praha : Knižní klub, 2002.
Odborná periodika: DESIGN IN, Designum Slovakia
Odborná periodika: Design trend

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 2 ročník, zimní semestr, povinný