Detail předmětu

Diagnostické systémy

FSI-ZDIAk. rok: 2014/2015

Předmět seznamuje studenty s významem moderní technické diagnostiky pro konstrukci a provoz soudobých strojů. Definuje základní pojmy a kategorie spolehlivosti a technické diagnostiky. Zvláštní význam je kladen na tribodiagnostiku
a vibroakustickou diagnostiku, zejména na metody zpracování diagnostického signálu v časové a kmitočtové oblasti. Je zdůrazněn význam elektromagnetické kompatibility pro spolehlivost moderního strojního celku. Kurs se rovněž zabývá hlukem jako diagnostickou veličinou
a programovým vybavením profesionálních diagnostických systémů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Absolvent kursu získá teoretické znalosti a praktické zkušenosti s metodami posuzování technického stavu strojů a spolehlivosti provozu. Základní praktické zkušenosti s metodami nedestruktivního zkoušení a technické diagnostiky. Schopnost formulovat reálné požadavky na řízení experimentů a hodnocení výsledků. Schopnost tvorby diagnostických výpočetních modelů. Znalost problematiky diagnostiky dopravních prostředků a tribodiagnostiky strojů.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z oblasti elektroniky a měření.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast na laboratorních cvičeních, vypracování zpráv z experimentů.
Zkouška: předmět je zakončen testem ve 4. týdnu. Test prověřuje osvojení znalostí získaných na přednáškách, je orientován především na aplikaci těchto znalostí na měření a přístrojovou techniku.

Učební cíle

Kurz svými cíli navazuje na kurz předmětu Měření a experiment s rozšířením problematiky na organizaci technického experimentu. Seznamuje studenty s měřením fyzikálních veličin ve specifické problematice experimentů v oblasti technické diagnostiky. Cílem je získání dovedností nezbytných k tvorbě diagnostických modelů. Speciální pozornost je věnována diagnostice dopravních prostředků s využitím metod CAT/CAME (computer aided testing/computer assisted measurement and evaluation).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená, účast na laboratorních cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Jednorázová neúčast může být nahrazena cvičením s jinou skupinou ve stejném týdnu nebo vypracováním náhradní úlohy. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci vedoucího cvičení – vypracování zvláštního zadání.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-P magisterský navazující

    obor M-KSI , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Spolehlivost strojních systémů.
• Spolehlivost prvku, spolehlivost systému.
• Význam technické diagnostiky.
• Montážní a bezdemontážní diagnostika.
• Diagnostika kontaktní a bezkontaktní.
2. Základní pojmy technické diagnostiky.
• Diagnóza, prognóza, geneze.
• Diagnostické prostředky, diagnostický systém.
• Technický stav objektu, diagnostická veličina.
• Porucha, provozuschopnost, funkčnost, neporušenost.
3. Vibroakustické diagnostika.
• Základní pojmy mechanického kmitání strojů.
• Vibrodiagnostické systémy.
• Senzory výchylky, polohy, posuvu.
• Senzory rychlosti, zrychlení, referenčního bodu a otáček.
4. Palubní diagnostika dopravních prostředků.
• Vývoj řídících systémů skupin automobilů.
• Electronic Control Unit.
• Datové sítě automobilu, On Board Diagnostic.
• Komunikace na bázi sběrnice CAN.
5. Aplikace metod TD na podvozky motorových vozidel.
• Bezdemontážní diagnostika závěsů kol MV.
• Rezonanční adhezní systémy (EUSAMA).
• Rezonanční amplitudové systémy.
• Pasivní dokmitové systémy.
6. Tribodiagnostika strojů.
• Diagnostika provozních kapalin.
• Klasifikace kapalin.
• Sedimentace a odlučování.
• Tribox Wear Test.