Detail předmětu

Praktické aspekty vývoje software

FIT-IVSAk. rok: 2014/2015

Základní koncepty použití unixové filosofie při vlastním programování, role testování kódu a vývoj řízený testy, vytváření komponentově orientovaného kódu, odhalování výkonnostních problémů, distribuovaná správa verzí, možnosti paralelizace výpočtů, zpracování velkých objemů dat, praktické zkušenosti vývojářů z firem.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s moderními přístupy k vývoji software, po úspěšné zvládnutí předmětu se budou lépe schopni začlenit do týmů pracujících nad společným kódem, budou moci demonstrovat znalosti nástrojů usnadňujících vznik výkonného a správně dokumentovaného kódu, stejně jako aplikací, které budou odpovídat potřebám koncových uživatelů.

Studenti se naučí řešit projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských nástrojů, které se používají v reálném prostředí softwarových týmů.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání alespoň 50 bodů.

Osnovy výuky

    Osnova přednášek:
    1. Úvod, praktická aplikace unixové filosofie při programování
    2. TDD (Test-Driven Development) a jeho použití při vývoji v týmu
    3. Identifikace existujících komponent, využívání knihoven dostupných na různých platformách, programy pro sestavování
    4. IDE, sestavení a nasazení programů
    5. Generování programové dokumentace z kódu, plánování, sdílení dat v týmu
    6. Systémy pro distribuovanou správu verzí, GIT
    7. Odhalování chyb, profiling, debugging
    8. Uživatelská rozhraní
    9. Půlsemestrální test
    10. Paradigmata programovacích jazyků
    11. Přednáška pozvaných expertů z firemní praxe
    12. Urychlování výpočtů, možnosti paralelizace
    13. Prezentace výsledků projektů

    Osnova ostatní - projekty, práce:
    1. Definice testů (17 bodů)
    2. Individuální projekt zaměřený na git, knihovny, make, debugging, profiling a dokumentaci (23 bodů)
    3. Projekt zaměřený na spolupráci v týmu (30 bodů)

Učební cíle

Poznat praktické aspekty vývoje programového vybavení v týmu, porozumět principům aplikací, které usnadňují vytváření a dokumentování projektů skládajících se z komponent, seznámit se možnostmi snadného prototypování grafických uživatelských rozhraní, pochopit předpoklady vzniku úspěšného svobodného software a měření upotřebitelnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Půlsemestrální písemný test (30 bodů)
  • Projekty (celkem 70 bodů)

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Dustin Boswell, Trevor Foucher: The Art of Readable Code. O'Reily, 2010. http://readable-code.labs.oreilly J. Pérez López, L. Ribas i Xirgo: Introduction to Software development. http://ftacademy.org/materials/fsm/7#1Scott Chacon Pro Git http://knihy.nic.cz/files/nic/edice/scott_chacon_pro_git.pdf

Doporučená literatura

Ken Schwaber and Mike Beedle Agile Software Development with Scrum Addision-Wesley, 2002
S. A. Babkin: The Practice of Parallel Programming. Create Space, 2010. https://www.createspace.com/3438465

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný