Detail předmětu
Pedagogická psychologie
FIT-IPSOAk. rok: 2014/2015
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V předmětu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
- Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
- Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
- Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
- Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
- Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
- Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
- Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
- Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
- Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
- Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech