Detail předmětu
Přírodní způsoby čištění vod
FAST-CS52Ak. rok: 2014/2015
Úvod do problematiky, rozdělení přírodních způsobů čištění, historie využívání přírodních způsobů čištění.
Čisticí procesy v půdním, vodním a mokřadním prostředí, význam vegetace, složení znečištěných a odpadních vod.
Průzkumové práce, nakládání s dešťovými vodami.
Předčištění odpadních vod.
Půdní filtry, vegetační kořenové čistírny s horizontálním a vertikálním prouděním.
Dočišťovací a stabilizační nádrže,plovoucí mokřadní ostrovy
Kombinace přírodních a umělých způsobů čištění, využití v praxi, modernizace.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
2) Návrch mechanického předčištění před technologiemi založenými na přírodních způsobech
3) Ovládání návrhu a zpracování projektu kořenové čistírny odpadních vod
4) Ovládání návrhu a zpracování projektu stabilizační nádrže na čištění vod
5) Náhled do problematiky přírodních jezírek a biotopů
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
V rámci předmětu studenti absolvují jednu exkurzi, zahrnující kořenovou čistírnu pro obec, přírodní koupací biotop a domovní kořenovou čistírnu odpadních vod.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška probíhá formou písemnou i ústní.
Osnovy výuky
2. Množství a složení odpadních vod, kejdy a kalů, výpočty, měření. Mechanické čištění odpadních vod malých producentů. Vegetační kořenové čistírny (VKČ): čistící procesy ve filtračním prostředí, účinnost.
3. Konstrukce VKČ: dělení, systémy, základní konstrukce VKČ s horizontálním podpovrchovým prouděním.
4. Objekty na VKČ, návrh VKČ: výpočty, konstrukce, těsnění. Vertikální VKČ.
5. Rostliny ve VKČ - funkce, použití, ošetřování.
6. Materiály pro filtrační náplně
7. Možnosti a omezení VKČ
8. Návrh domovního jezírka (okrasného, dočišťovacího), stavba, provoz
9. Stabilizační nádrže: čistící procesy ve vodním prostředí, stavební řešení, dimenze. Kombinace jednotlivých přírodních způsobů čištění vod.
Učební cíle
Specifika v řešení mechanického předčištění.
Znalost čistících procesů v půdním, vodním a mokřadním prostředí, jejich aplikace v různých typech zařízení.
Schopnost využití zásad návrhu nejpoužívanějších typů.
Stanovení vlivu na životní prostředí, orientace v legislativě.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučené volitelné složky programu
Možnost návštěvy přírodní čistírny během semestru.
Základní literatura
Doporučená literatura
Šálek, Kriška, Pírek, Plotěný, Rozkošný, Žáková: Voda v domě a na chatě. Grada, 2012. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Množství a složení odpadních vod, kejdy a kalů, výpočty, měření. Mechanické čištění odpadních vod malých producentů. Vegetační kořenové čistírny (VKČ): čistící procesy ve filtračním prostředí, účinnost.
3. Konstrukce VKČ: dělení, systémy, základní konstrukce VKČ s horizontálním podpovrchovým prouděním.
4. Objekty na VKČ, návrh VKČ: výpočty, konstrukce, těsnění. Vertikální VKČ.
5. Rostliny ve VKČ - funkce, použití, ošetřování.
6. Materiály pro filtrační náplně
7. Možnosti a omezení VKČ
8. Návrh domovního jezírka (okrasného, dočišťovacího), stavba, provoz
9. Stabilizační nádrže: čistící procesy ve vodním prostředí, stavební řešení, dimenze. Kombinace jednotlivých přírodních způsobů čištění vod.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Pokročilé úlohy a zpracování animací v progamu SkechUp
3. Návrh a vykreslení tříkomorového septiku
4. Návrh a zpracování výkresu kořenové čistírny
5. Exkurze - domovní kořenová čistírna, obecní kořenová čistírna, koupací biotop
6. Výpočet a zpracování vizualizace stabilizační nádrže za kořenovou čistírnou
7. Zpracování technické zprávy
8. Kompletizace projektu domovní čistírny odpadních vod
9. Zápočtový týden - opravy a poslední úpravy