Detail předmětu
Inženýrská pedagogika
FAST-CZ54Ak. rok: 2014/2015
Inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, aktivizační metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Historie pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků.
8. Cíle výuky. Příprava učitele k jeho působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace a konstrukce didaktických testů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů a teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skriptum), 2003. ISBN 80-210-3123-9. (CS)
Doporučená literatura
GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. MZLU Brno, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, Jan: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-K-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor N , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný - Program N-P-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor N , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný - Program N-P-E-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor N , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Historie pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků.
8. Cíle výuky. Příprava učitele k jeho působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace a konstrukce didaktických testů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů a teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech.