Detail předmětu
Teorie spolehlivosti
FAST-CD06Ak. rok: 2014/2015
Úvod do teorie spolehlivosti, vysvětlení „spolehlivostního“ pozadí norem pro navrhování (např. Eurocode), odolnost konstrukce a vliv zatížení jako dvě nezávisle proměnné, mezní stavy a filosofie jejich návrhu podle norem, teoretická pravděpodobnost poruchy, podmínky spolehlivosti, rezerva spolehlivosti, index spolehlivosti, numerické simulační metody Monte Carlo, Latine Hypercube Sampling, Importace Sampling, základní metody analýzy nevyrovnanosti pravděpodobnosti poruchy návrhu konstrukce podle norem pro navrhování, základní metody statistické, citlivostní analýzy a pravděpodobnostní analýzy v aplikaci na navrhování ocelových konstrukcí. Úvod do rizikového inženýrství.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou získání zkoušky je prezentace semestrálního projektu před studenty. Dále pak dosažení dostatečného počtu bodů na závěrečném testu. Test se skládá jak z teoretických otázek, tak z početních úkolů.
Osnovy výuky
2.Mezní stavy a filosofie jejich návrhu podle norem.
3.Měřítka spolehlivosti: teoretická pravděpodobnost poruchy, index spolehlivosti.
4.Aproximační metody FORM a SORM.
5.Numerická simulační metoda Monte Carlo, ukázky aplikací.
6.Úloha výpočtového modelu, nejistoty v modelování, hrubé chyby.
7.Numerické simulační metody Latine Hypercube Sampling, Importace Sampling, ukázky aplikací.
8.Náhodné procesy a náhodné pole – metoda stochastických konečných prvků, ukázky aplikací.
9.Pravděpodobnostní optimalizace, otázky životnosti konstrukcí, využití statistické a citlivostní analýzy při navrhování konstrukcí a při verifikaci a kalibrace normových procedur pro navrhování.
10.Analýza imperfekcí jako nevyhnutelných příčin poruch ocelových konstrukcí.
11.Nevyrovnanosti pravděpodobnosti poruchy návrhu konstrukce podle norem pro navrhování, možnosti modelování neurčitých veličin.
l2.Úvod do rizikového inženýrství.
13.Spolehlivostní software - doplnění, závěr, shrnutí a rekapitulace látky.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučené volitelné složky programu
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-K-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor N , 1 ročník, zimní semestr, volitelný - Program N-P-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor N , 1 ročník, zimní semestr, volitelný - Program N-P-E-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor N , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2.Mezní stavy a filosofie jejich návrhu podle norem.
3.Měřítka spolehlivosti: teoretická pravděpodobnost poruchy, index spolehlivosti.
4.Aproximační metody FORM a SORM.
5.Numerická simulační metoda Monte Carlo, ukázky aplikací.
6.Úloha výpočtového modelu, nejistoty v modelování, hrubé chyby.
7.Numerické simulační metody Latine Hypercube Sampling, Importace Sampling, ukázky aplikací.
8.Náhodné procesy a náhodné pole – metoda stochastických konečných prvků, ukázky aplikací.
9.Pravděpodobnostní optimalizace, otázky životnosti konstrukcí, využití statistické a citlivostní analýzy při navrhování konstrukcí a při verifikaci a kalibrace normových procedur pro navrhování.
10.Analýza imperfekcí jako nevyhnutelných příčin poruch ocelových konstrukcí.
11.Nevyrovnanosti pravděpodobnosti poruchy návrhu konstrukce podle norem pro navrhování, možnosti modelování neurčitých veličin.
l2.Úvod do rizikového inženýrství.
13.Spolehlivostní software - doplnění, závěr, shrnutí a rekapitulace látky.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Výpočty pravděpodobnosti poruchy s použitím Cornellova indexu spolehlivosti.
3. Jednoduchý příklad na simulační metodu Monte Carlo v Excelu.
4. Příklad na metodu Latin Hypercube Sampling v Excelu.
5. Úvodní cvičení k semestrálnímu projektu, zpracovaní ukázkového projektu.
6. - 7. Práce na individuálním semestrálním projektu.