Detail předmětu
Teorie a estetika
FAST-AG10Ak. rok: 2014/2015
Přehled žánrů a metod teoretického uvažování o architektuře. Rozlišení historicky podmíněného a trvalého v tomto uvažování na příkladu významných koncepcí Západu od antiky do 21. století. Vybraná témata, důležitá v současnosti.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
Student pozná nejvýznamnější teoretiky architektury.
Student pozná nejvýznamnější teoretické texty o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení odborné rozpravy o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení laické rozpravy o architektuře.
Student se naučí kritickému myšlení o architektuře.
Student pozná nejvýznamnější teoretické texty o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení odborné rozpravy o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení laické rozpravy o architektuře.
Student se naučí kritickému myšlení o architektuře.
Prerekvizity
Předmět využívá znalostí dějin architektury včetně architektury soudobé a ve vybraných souvislostech odkazuje k principům architektonické kompozice.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Informace jsou předkládány formou přednášek a prezentací. Cvičení probíhají formou rozprav na exkurzích v terénu.
Způsob a kritéria hodnocení
Student odevzdá komentovaný překlad vybraného teoretického textu z cizího jazyka do češtiny, eventuálně do angličtiny.
Osnovy výuky
1. Teorie, estetika a kritika architektury - vymezení disciplín, jejich předmět a význam
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století
Učební cíle
Znalost ideového zázemí architektonické tvorby, architektura a filosofie, kritika architektury, vývoj koncepcí, sloh, vkus, móda.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Alberti, L.B.: Deset knih o stavitelství. Praha, 1956. (CS)
Gehl, J.: Nové městské prostory. Šlapanice, 2002. 9788086517094. (CS)
Kruft, H. - W.: Dejiny teórie architektúry. Bratislava, 1993. [8070950099] (SK)
Mallgrave, Harry Francis: An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present. Wiley, 2011. 9781444395983. (EN)
Sitte, C.: Stavba měst podle uměleckých zásad. Brno, 2012. 9788087318218. (CS)
Vitruvius: Deset knih o architektuře. Praha, 1979. (CS)
Gehl, J.: Nové městské prostory. Šlapanice, 2002. 9788086517094. (CS)
Kruft, H. - W.: Dejiny teórie architektúry. Bratislava, 1993. [8070950099] (SK)
Mallgrave, Harry Francis: An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present. Wiley, 2011. 9781444395983. (EN)
Sitte, C.: Stavba měst podle uměleckých zásad. Brno, 2012. 9788087318218. (CS)
Vitruvius: Deset knih o architektuře. Praha, 1979. (CS)
Doporučená literatura
Palladio, A.: Čtyři knihy o architektuře. Praha, 1958. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Teorie, estetika a kritika architektury - vymezení disciplín, jejich předmět a význam
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Diskuse o architektuře, urbanismu a památkové péči v terénu.