Detail předmětu
Stavby bez bariér
FAST-AG53Ak. rok: 2014/2015
Cílem předmětu je rozšířit nezbytné návyky v práci architekta o profesionální schopnost vnímat prostor jako nekonfliktní a komunikativní, respektující jistou odlišnost jeho uživatelů, včetně znalosti legislativy, systémů kompenzujících architektonické bariéry a pod.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
Znalost typologie veřejných staveb, školských staveb, budov pro řízení a administrativu, obchodních zařízení a služeb, stavby pro dopravu - bez bariér. Student získá základní znalosti z oborů souvisejících s tvorbou bezbariérového architektonického prostoru /umění a designu/ a multimediálních forem tématicky zaměřených prezentací.
Prerekvizity
Předmět navazuje na znalosti získané v typologických a stavebně technických disciplinách. Je mezioborovou aplikací základních systémů kompenzujících architektonické bariéry. Jinak je samostatnou disciplinou s vlastní metodikou.
Korekvizity
V zásadě se jedná o samostatnou disciplinu s vlastní metodikou.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Základem výuky je ověřování teoretických znalostí v reálné praxi /exkurze, tvůrčí práce na multimediálních projektech/.
Způsob a kritéria hodnocení
Teoretické znalosti aplikované na kvalifikované rozbory-analýzy realizovaných staveb a interiérů, včetně vlastních návrhů zpřístupnění objektů a tzv. individualizovaného designu.
Osnovy výuky
1. Podstata tvorby architektonického prostoru bez bariér
2. Historický vývoj antropometrie a vztahu tohoto oboru k architektonickému prostoru
3. Zásady aplikované ergonomie
4. Vývoj tvorby architektonického prostoru bez bariér – legislativa
5. Komunikační systémy kompenzující architektonické bariéry – historický vývoj
6. Nestandardní možnosti kompenzace architektonických bariér – komunikace
7. Systémy kompenzující bariéry staveb pro dopravu, kulturu, sport, administrativu
8. Komplexní vybavení stavby prostředky a systémy kompenzujícími handicap
9. Individuální prostředky kompenzace handicapu ve vztahu k prostředí a prostoru
10. Specifické požadavky na stavby pro děti
11. Stavby a interiéry pro seniory
12. Bezbariérové úpravy exteriéru – veřejná prostranství, městský interiér
13. Atypické stavby vyžadující bezbariérové úpravy
2. Historický vývoj antropometrie a vztahu tohoto oboru k architektonickému prostoru
3. Zásady aplikované ergonomie
4. Vývoj tvorby architektonického prostoru bez bariér – legislativa
5. Komunikační systémy kompenzující architektonické bariéry – historický vývoj
6. Nestandardní možnosti kompenzace architektonických bariér – komunikace
7. Systémy kompenzující bariéry staveb pro dopravu, kulturu, sport, administrativu
8. Komplexní vybavení stavby prostředky a systémy kompenzujícími handicap
9. Individuální prostředky kompenzace handicapu ve vztahu k prostředí a prostoru
10. Specifické požadavky na stavby pro děti
11. Stavby a interiéry pro seniory
12. Bezbariérové úpravy exteriéru – veřejná prostranství, městský interiér
13. Atypické stavby vyžadující bezbariérové úpravy
Učební cíle
Znalost navrhování staveb pro handicapované, speciální ergonomie, legislativa, stavby pro seniory, kompenzace handicapu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Filipová, D.: Projektujeme bez bariér. MPSV Praha, 2002. (CS)
Maxa, M., Skopec, J.: Stavby bez bariér. Sdružení pro živ. prostředí zdrav. postiž. v ČR Praha, 1994. (CS)
Maxa, M., Skopec, J.: Stavby bez bariér. Sdružení pro živ. prostředí zdrav. postiž. v ČR Praha, 1994. (CS)
Doporučená literatura
Pozemní stavitelství /studijní texty pro 4.semestr - Jan Werner, Josef Chybík, VUT, 1999. (CS)
Příslušné normy a předpisy /aktualizované, viz. ČKA/. (CS)
Příslušné normy a předpisy /aktualizované, viz. ČKA/. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Podstata tvorby architektonického prostoru bez bariér
2. Historický vývoj antropometrie a vztahu tohoto oboru k architektonickému prostoru
3. Zásady aplikované ergonomie
4. Vývoj tvorby architektonického prostoru bez bariér – legislativa
5. Komunikační systémy kompenzující architektonické bariéry – historický vývoj
6. Nestandardní možnosti kompenzace architektonických bariér – komunikace
7. Systémy kompenzující bariéry staveb pro dopravu, kulturu, sport, administrativu
8. Komplexní vybavení stavby prostředky a systémy kompenzujícími handicap
9. Individuální prostředky kompenzace handicapu ve vztahu k prostředí a prostoru
10. Specifické požadavky na stavby pro děti
11. Stavby a interiéry pro seniory
12. Bezbariérové úpravy exteriéru – veřejná prostranství, městský interiér
13. Atypické stavby vyžadující bezbariérové úpravy
2. Historický vývoj antropometrie a vztahu tohoto oboru k architektonickému prostoru
3. Zásady aplikované ergonomie
4. Vývoj tvorby architektonického prostoru bez bariér – legislativa
5. Komunikační systémy kompenzující architektonické bariéry – historický vývoj
6. Nestandardní možnosti kompenzace architektonických bariér – komunikace
7. Systémy kompenzující bariéry staveb pro dopravu, kulturu, sport, administrativu
8. Komplexní vybavení stavby prostředky a systémy kompenzujícími handicap
9. Individuální prostředky kompenzace handicapu ve vztahu k prostředí a prostoru
10. Specifické požadavky na stavby pro děti
11. Stavby a interiéry pro seniory
12. Bezbariérové úpravy exteriéru – veřejná prostranství, městský interiér
13. Atypické stavby vyžadující bezbariérové úpravy
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1.-3. Podklady pro analýzu
4.-10. Analýza realizovaných staveb
11.-12. Vizuální prezentace realizované stavby
13. Konečné hodnocení výsledků práce
4.-10. Analýza realizovaných staveb
11.-12. Vizuální prezentace realizované stavby
13. Konečné hodnocení výsledků práce