Detail předmětu

Manažerské techniky

FAST-CV72Ak. rok: 2014/2015

Stavebnictví patří mezi odvětví pro něž jsou typické skupinová a týmová práce v sekvenčních týmech. Kurs se zabývá konkrétními činnostmi vedení a řízení pracovních skupin ve stavebnictví. Sleduje vývoj a dynamiku týmové práce. Cílem je získání znalostí manažera podniku v manažerských technikách, řízení pracovních týmů, v komunikaci a rozvoji jednotlivce. Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Techniky a dovednosti v práci manažera ve stavebním podniku z hlediska vedení a řízení lidských zdrojů.
Motivace a metody plánování, instruktáže, zásady efektivního slovního projevu.
Rozhodování, vyhodnocování a kontrola, organizování, důvěra a delegování.
Týmová práce, role a procesy ve skupinách, vzájemně spjaté potřeby vedení týmu.
Podpora synergie, tvořivosti a inovace v pracovních týmech.


Prerekvizity

Znalosti základních principů a vztahů v řídící práci a manažerských základních návyků. Orientace v organizaci stavebního podniku. Schopnost rozumět, mluvit a psát vyučovaným jazykem.

Korekvizity

Vlastní prezentace i vedení a řízení skupiny. Tvorba projektu od záměru, až po závěrečnou zprávu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky, přednáškách, cvičeních, prezentacích, projektech, zpětné vazbě i závěrečné zprávě. Jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Výuka probíhá formou přednášek, praktických cvičení a samostudia. Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná.

Způsob a kritéria hodnocení

Je hodnocena aktivní prezence na cvičeních a práce v týmech.
Teoretické znalosti prověřuje písemný test a aplikaci ústní zkouška.
Písemná část – sada otázek zaměřených na všeobecné znalosti a jejich aplikace, limit pro postup k ústní části zkoušky 50%. Ústní část- doplněk k písemné zkoušce s cílem prokázat hlubší porozumění problematice.

Osnovy výuky

1. Základní manažerské techniky a dovednosti, strategický význam řízení, vedení, prognózování, základní pojmy.
2. Řízení podle cílů. Motivace a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické
3. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů). Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní.
4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení.
5. Rozhodování, vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení.
6. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v manažerské práci.
7. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace.
8. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.).
9. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami.
10. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti.

Učební cíle

Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku z hlediska vedení a řízení lidských zdrojů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučené volitelné složky programu

Velkou výhodou (nikoliv povinností) jsou zkušenosti z reálné práce s lidmi, ve stavební firmě, organizace a vedení jakéhokoliv projektu, aktivity, skupiny, dětí a mládeže a podobně.

Základní literatura

Adair, J.: Jak efektivně vést druhé. Management press Praha, 2005. (CS)
Hrabincová D., Linkeschová D.: Právo a management ve stavebnictví. 91 s.. CERM Brno, 2005. (CS)
Linkeschová, D.: Educating Leading Managing. Konvoj, 2003. ISBN 80-7202-052-1. (EN)
Linkeschová, D.: K otázkám managementu ve stavebnictví. CERM Brno, 2005. ISBN 80-7204-396-X. (CS)
Šuleř, 0.: Manažerské techniky I - III. Rubico Olomouc, 2003. ISBN 80-85839-89-X. (CS)

Doporučená literatura

Covey, S.R.: Třetí alternativa. Management Press, Praha, 2013. ISBN 978-80-7261-256-7. (CS)
Covey, S.R.: Vedení založené na principech. Management Press, Praha, 2009. ISBN 978-80-7261-202-4. (CS)
Koubek: Řízení lidských zdrojů. Management Press, Praha, 2000. ISBN 80-85943-51-4. (CS)
Veber,J.a kol.: Management. Management Press, Praha, 2004. ISBN 978-80-7261-200-0. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor E , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor E , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor E , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní manažerské techniky a dovednosti, strategický význam řízení, vedení, prognózování, základní pojmy.
2. Řízení podle cílů. Motivace a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické
3. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů). Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní.
4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení.
5. Rozhodování, vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení.
6. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v manažerské práci.
7. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace.
8. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.).
9. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami.
10. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do cvičení, zadání kritérií prezentací a systém práce se skupinou pro budoucí stavební inženýry.
2.- 13. Obsahem jednotlivých cvičení je práce každého jednotlivce na vlastním projektu, jejich postupné provedení a prezentace a zpětná vazba od účastníků i učitele.
14. Odevzdání závěrečných zpráv a zápočty.