Detail předmětu

Automatická diagnostika

FSI-VADAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen na problematiku technické diagnostiky ve strojírenských a automatizačních aplikacích. Studenti jsou seznámeni se základy metod a prostředků technické bezdemontážní diagnostiky a speciálních monitorovacích systémů s plně automatickou funkcí. Speciální pozornost je věnována diagnostice jednotlivých členů regulačního obvodu a diagnostice v moderních řídicích systémech. Rovněž jsou vzpomenuty autodiagnostický mód systémů automatického řízení a souvislosti diagnostiky se spolehlivostí a údržbou systémů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Všeobecný přehled o metodách a prostředcích technické diagnostiky a použití získaných znalostí pro řešení konkrétního úkolu. Schopnost zvolit vhodnou diagnostiku a v jednoduchých případech lokalizovat poruchu a její příčinu, schopnost určit základní parametry spolehlivosti systému.

Prerekvizity

Základní znalosti z fyziky, matematiky, teorie pravděpodobnosti a měření technických veličin

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet: účast na laboratorních cvičeních a odevzdání vybraných protokolů. Výsledné hodnocení až 30 bodů se započítává do výsledku zkoušky, podmínkou zápočtu je získání alespoň 15 bodů.
Zkouška: písemný test z celé problematiky předmětu (0 – 40 bodů), ústní zkouška s písemnou přípravou (0 – 30 bodů). Celkově získává student až 100 bodů, podmínka složení zkoušky minimálně 51 bodů. Klasifikace: výborně (91-100 bodů), velmi dobře (81-90 bodů), dobře (71-80 bodů), uspokojivě (61-70 bodů), dostatečně (51-60 bodů), nevyhovující (0-50 bodů).

Učební cíle

Studenti získají přehled o metodách a prostředcích technické diagnostiky a výběru vhodné varianty pro sledování stavu konkrétního zařízení.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na laboratořích je sledovaná; jednorázovou neúčast je možno nahradit cvičením s jinou studijní skupinou; další neúčast je nahrazována řešením individuální úlohy.

Základní literatura

BROCH, J., T., et al, Mechanical Vibration and Shock Measurements : Naerum : Bruel Kjaer 1984. 370 s. ISBN 87- 87355361.
KREIDL, M.; Šmíd, R. Technická diagnostika : Praha : BEN 2006. 408 s. ISBN 80-7300-158-6.
LIPOVSKY, G., a kol., Vibration Testing of Machines and their Maintenance : Amsterdam: Elsevier 1990. 304 pp. ISBN 0-444-98808-4.
USHAKOV, I., A. et al, Handbook of Reliability Engineering : New York : John Wiley and sons, Inc. 1994.704 pp. ISBN 0-471-57173-3.

Doporučená literatura

JANOUŠEK, I.; Kozák, J.; Taraba, O. a kol.; Technická diagnostika. :1. vydání Praha, SNTL Praha, 1988. 432 s. ISBN 04-236-88.
KREIDL, M., a kol., Diagnostické systémy : 1. vydání Praha : Vydavatelství ČVUT v Praze 2001.352 s. ISBN 80-01-02349-4.
KREIDL, M.; Šmíd, R.; Technická diagnostika. : 1. vydání Praha: BEN – technická literatura, 2006. 408 s. ISBN 80-7300-158-6.
LIPOVSKY, G., a kol., Vibration Testing of Machines and their Maintenance : Amsterdam: Elsevier 1990. 304 pp. ISBN 0-444-98808-4.
LIŠKA, M., Sládek, Z., Spolehlivost a technická diagnostika : 1.vydání Brno : Ediční středisko VUT v Brně, 1989. 146 s. ISBN 80-214-1047-7.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-AIŘ , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam technické diagnostiky
2. Základní pojmy a terminologie
3. Příčiny poruch a základy údržby
4. Spolehlivost prvků a systémů, zálohování
5. Rozdělení diagnostiky, provozní a bezdemontážní diagnostika
6. Diagnostické modely metody a prostředky
7. Funkční a fyzikální diagnostické metody
8. Vibrační a akustická diagnostika
9. Základy frekvenční analýzy
10.Termodiagnostika, tribodiagnostika a elektrodiagnostika
11.Automatické monitorovací systémy
12.Diagnostika v regulačních obvodech
13.Současné trendy v diagnostice