Detail předmětu

Ateliér - průmyslový design III

FSI-YA3Ak. rok: 2015/2016

Kurz dále rozvijí znalosti a dovednosti získané v bakalářském stupni a to tak, že jsou jako témata zadávána řešení designu výrobků průmyslového charakteru se složitější funkcí, zároveň rozměrnějších, a spíše stacionárního charakteru, např. kotel na tuhá paliva, obráběcí nebo tvářecí stroj, lis na vstřikování plastů apod. Vlastní designérským návrh je dokumentován kresebnými studiemi, výkresovou dokumentací i perspektivními pohledy. Hlavním výstupem zadání je prezentační model navrženého řešení ve vhodném měřítku. Paralelně řeší studenti během semestru vedlejší zadání, které reaguje na různé designérské soutěže nebo konkrétní zadání z průmyslu např. design interiéru výtahu, design radiátorů, laboratorní pece atd. Jako základ činnosti designéra je vnímána interdisciplinární spolupráce integrující poznatky techniky, umění i vědy v procesu projektování každého průmyslového výrobku.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

9

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti by měli získat schopnost řešit jednoduché a náročnější designérské úkoly při návrhu konkrétního výrobku a prezentovat svoji práci přesvědčivým způsobem.

Prerekvizity

Předpokladem pro absolvování kurzu je získání nezbytných znalostí, dovedností i celkové tvůrčí erudice v průběhu předcházejícího studia. Student musí zvládat základy kresby a modelování. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení průmyslových výrobků. Je žádoucí znalost programů Rhinoceros 3D, Photoshop nebo CorelDraw.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a klauzurních prací. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit posluchače hlouběji s problematikou řešení konkrétního designérského problému a při navrhování reálných produktů dále rozvinout již získané dovednosti a návyky. Studenti by si měli osvojit schopnost aplikace své tvůrčí invence při respektování všech požadavků kladených na daný průmyslový výrobek.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

WEBSTER, John G. (ed.). Medical instrumentation: application and design. 3rd ed. S.l.: John Wiley & Sons, c1998. ISBN 0-471-15368-0. (EN)
DREYFUSS, Henry. Designing for people. New York: Allworth Press, 2003. ISBN 1581153120. (EN)
FIELL, Charlotte a Peter FIELL (eds.). Designing the 21st century: design des 21. Jahrhunderts Le design du 21 siécle. Köln: Taschen, c2001. ISBN 3-8228-5883-8. (EN)
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0. (CS)

Doporučená literatura

Design trend: evropská revue soudobého designu. Brno: Design centrum České republiky, 2007. ISSN 1210-1591.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný