Detail předmětu

Nauka o barvě a světle

FSI-YN1Ak. rok: 2015/2016

Předmět má seznámit studenty se základy teorie barvy a světla, které se uplatňují v průmyslovém designu. Jde o základní pojímání plošné a prostorové barevnosti, barevnou kombinatoriku, barevnou kompozici, barevnou iluzivnost, o význam světla a osvětlení v designérské praxi.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Tento předmět by měl studentům vštípit základní principy a souvislosti vnímání barev a umožnit aplikaci těchto poznatků při vlastní návrhářské práci.

Prerekvizity

Základní znalosti optiky a základní praktické zkušenosti s prací s barvami.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna tvůrčí prací v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s teoríí a zákonitostmi vnímání a používání barev, jejich historickými a technologickými souvislostmi a zvláště estetickými účinky. Praktická cvičení jsou zaměřena na kompoziční barevné studie.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučovaná.
Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc.

Základní literatura

CHORÝ, Tomáš. Barva a design. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 138 s. ISBN 978-80-244-4299-0.
PIPES, Alan. Foundations of Art + Design. Second edition. London: Laurence King Publishing, 2008. ISBN 978-1-85669-578-7.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod, souvislosti barvy s tvarem, materiálem, členěním celku, vztah designu a volné tvorby;
Historie/teorie, Starověk, Empedoklés, Aristotelés, Démokritos, Platón, Plinius, Cennini;
Novověk, da Vinci, Forsius, Aguilonius, Newton, Goethe, Runge, Purkyně, Young, Chevreul;
Maxwell, Helmholz, Hering, Munsell, Ostwald, Richter;
Barevné prostory, CIE 1931, CIELAB, HLS, RGB, CMN-86;
Barevné vidění, uspořádání a činnost oka, světlo a vznik barevného vjemu, teorie barevného vidění;
Míchání barev, barvy světelné (RGB), barvy pigmentové, barvy tiskové (CMY);
Osvětlení a vnímání barev (odraz, pohlcování), lesk a mat;
Uspořádání barev, názvosloví barev, šedá škála a barevný kruh;
Fyzikální vnímání, psychologické a symbolické působení barev, barevné asociace, barva a prostor;
Ladění barev, výrazová stránka, harmonie barev, barevné kontrasty, barevné kombinace;
Barva a papír, barva v polygrafii, způsob měření sytosti barev, druhy papírů;
Nanášení a stříkání barev, pigmenty a jejich vlastnosti, barvení různých materiálů, druhy barev a laků, ředidla, pojidla atd.