Detail předmětu

Počítačové modelování - Alias Design

FSI-YPAAk. rok: 2015/2016

Studenti uplatní své předchozí znalosti plošného modelování v Rhinoceros 3D a rozšíří je o techniky CAS (computer aided styling). Seznámí se s filozofií práce v Autodesk Alias, který umožňuje kombinovat digitální kresbu a class A modelování pohledových ploch. Studenti si osvojí základy digitální kresby na LCD tabletech a na třech praktických úlohách budou demonstrovány výhody, které jsou důvodem častého uplatnění Aliasu nejen v automobilovém průmyslu.

Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou ovládat základní principy práce s tvorbou pohledových ploch uplatnitelné zejména v automobilovém průmyslu v oblasti class A modelování. Zároveň budou schopni plynule přecházet mezi kreativní a exaktní částí práce, tj. od digitální kresby po kvalitní plošný model. Získané zkušenosti mohou studenti využít při řešení diplomové práce, při spolupráci s firmami a zejména v praxi, kde je po kompetentních absolventech vysoká poptávka.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů (Rhinoceros 3D) a znalosti klasické nebo digitální kresby.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky. Od jednoduchých návrhů se během semestru přejde k přesné práci na naskenovaných datech.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Osvojení základů CAS (computer aided styling), pokročilého plošného modelování a schopností kombinovat 3D modelování s digitální kresbou.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

GERHILD T.L., Autodesk Alias Surface, Polic, 2012, ISBN: 6201671110 (EN)
TICKOO S., Learning Autodesk Alias Design 2010, CADCIM Technologies, ISBN: 1932709762 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s modelovacím prostředím Autodesk Alias, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a objekty
2. Řády křivek, ploch, návaznosti, tvorba jednoduchého modelu
3. Seznámení s kreslícím prostředím Autodesk Alias, typy Canvasů, práce s rastrovými hladinami, nastavení kreslících nástrojů
4. Techniky digitální kresby
5. Úkol 1 – návrh litého disku kola, digitální kresba
6. Úkol 1 – tvorba křivek – precizování kresby
7. Úkol 1 – vytvoření 3D modelu, project sketch
8. Úkol 2 – návrh počítačové myši, digitální kresba v pohledech
9. Úkol 2 – modelování počítačové myši, křivky a precizování kresby
10. Úkol 2 – plošný 3D model počítačové myši, vizualizace
11. Úkol 3 – modelování dveří automobilu podle naskenovaných dat, zpracování sítě, tvorba křivek, model s pozičními napojeními
12. Úkol 3 – modelování dveří automobilu, tvorba tangentních a křivkových blend přechodů, úprava podle odlesků
13. Závěrečný test znalostí plošného modelování a používání Autodesk Alias