Detail předmětu

Ateliér - kompoziční studie

FSI-YZ1Ak. rok: 2015/2016

Předmět se zabývá základy průmyslového designu z hlediska tvarového. Praktická cvičení, na obecných tématech, jsou úvodem do prostorové tvůrčí práce. Kompoziční studie akcentují výstavbu objemu a vztah obsahu a formy, pro modelovou práci je využívána průmyslová plastelína (clay) a hlína.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět umožňuje studentům získat základní znalosti pro tvorbu a analýzu prostorových objektů. Seznámení se základními technikami a pomůckami pro tvorbu kompozičních studíí z hlíny a průmyslové plastelíny (clay).

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti perspektivy, zvládnutá kresba základních geometrických těles. Důležitá je základní orientace v dějinách umění a designu. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s prostorovou tvorbou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání zápočtu je podmíněno prezencí ve cvičeních, odevzdáním zadaných prací ve stanovených termínech, ústní obhajobou zpracovaných úkolů.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je seznámit studenty se základy stavby objemu, formou tvůrčí, prostorové činnosti. Ta je prakticky rozvíjena na hmotových, kompozičních studiích. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelovna) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí práce.

Základní literatura

LIDWELL, William, Kritina HOLDEN a Jill BUTLER. Universal Principles of Design. Gloucester: Rockport Publishers, 2003. ISBN 1-59253-007-9.
PIPES, Alan. Foundations of Art + Design. Second edition. London: Laurence King Publishing, 2008. ISBN 978-1-85669-578-7.
WONG, Wucius. Principles of Form and Design. New York: John Wiley, 1993. ISBN 0-471-28552-8.

Doporučená literatura

PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0. (CS)
TERSTIEGE, Gerrit, ed. The Making of Design: From the First Model to the Final Product. 2009. Basel: Birkhäuser Verlag. ISBN 978-3-0346-0089-7.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 1 ročník, letní semestr, povinný