Detail předmětu

Ekonomika a podnikání

FP-TepPAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen zejména na následující oblasti
• Ekonomie jako společenská věda
• Základní ekonomické pojmy
• Trh a jeho zákony
• Národní hospodářství, jeho subjekty a hospodářská politika
• Podniková ekonomika (majetková kapitálová struktura podniku, dlouhodobý a oběžný majetek)
• Ekonomický informační systém
• Financování firmy
• Pojišťovnictví
. Základy marketingu a managementu

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student si osvojí základní ekonomické pojmy, pochopí principy trhu a jeho fungování, získá základní orientaci v problematice národního hospodářství, pochopí principy hospodářské politiky státu, jeho funkce a nástroje, pochopí podnikovou ekonomiku a osvojí si základní pojmy (majetek a jeho druhy, kapitál, a jeho struktura, ), získá základní orientaci v ekonomickém informačním systému (pochopení významu a úlohy účetnictví), seznámení se s možnostmi financování podnikatelských aktivit, pochopí úlohu pojišťovnictví - vše v kontextu a na příkladech podnikání v oblasti tělovýchovných aktivit.

Prerekvizity

Základní znalost ze základů společenských věd na středoškolské úrovni.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody


Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Minimálně jedna individuální ústní prezentace s power-pointovou podporou vybraného dílčího tématu s aplikací do oblasti tělesné kultury/podnikatelských aktivit v oblasti tělesné kultury.
Prezentace jsou jednotlivě hodnoceny - maximálně 10 bodů/A - za jednu prezentaci.
Student může mít maximálně tři prezentace.

Požadavky ke zkoušce:
znalost probrané látky a její aplikace
Forma zkoušky:
- ústní – prověření teoretických znalostí

Výsledná klasifikace POČET BODŮ

Výsledné hodnocení ze cvičení 30
Ústní prověření získaných znalostí 70
CELKEM BODŮ 100
KLASIFIKAČNÍ STUPNICE
STUPEŇ BODOVÉ HODNOCENÍ (V %)
A 100-91
B 90-81
C 80-71
D 70-61
E 60 -50
F 49 a méně

Osnovy výuky

• Ekonomie jako společenská věda (předmět ekonomie, vztah ekonomie k jiným vědám)
• Základní ekonomické pojmy (výroba, výrobní faktory, hranice produkčních možností, rozdělování a přerozdělování, směna, spotřeba
• Trh a jeho zákony (zboží, peníze, zákony trhu, konkurence, hospodářská soutěž, selhání trhu)
• Národní hospodářství a jeho subjekty (národní hospodářství, živnosti, obchodní zákoník, spojování podnikatelů se vznikem právnické osoby, spojování podnikatelů bez vzniku právnické osoby, státní podniky, státní instituce)
• Hospodářská politika (funkce státu a jeho nástroje, daňový systém)
• Podniková ekonomika (majetková a kapitálová struktura podniku)
• Dlouhodobý (investiční) majetek a technický rozvoj (členění dlouhodobého majetku, způsoby pořízení, oceňování DM, odepisování DM, evidence DM, reprodukce DM, technický rozvoj)
• Zásobování a logistika (oběžný majetek a jeho členění, koloběh OM, zásobování, plán zásob a řízení zásob, právní stránka obchodních vztahů, logistika, evidence a doklady)
• Ekonomický informační systém (účetnictví finanční a učetnictví vnitropodnikové, náklady jejich členění a řízení), inventura a inventarizace)
. základy marketingu a managementu

Učební cíle

Z pohledu tělovýchovných aktivit a sportovních akcí
- pochopit předmět a význam ekonomie
- osvojit si základní ekonomické pojmy
- pochopit principy trhu a jeho fungování
- získat základní orientaci v problematice národního hospodářství
- pochopit principy hospodářské politiky státu, jeho funkce a nástroje
- pochopit podnikovou ekonomiku a osvojit si základní pojmy(druhy majetku, kapitál a jeho struktura)
- získat základní orientaci v ekonomickém informačním systému (pochopit význam a úlohu účetnictví
- seznámit se problematikou financování firmy
- pochopit význam a úlohu pojišťovnictví

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech


Základní literatura

HINDLS? R.,HOLMAN,R.,HRONOVÁ, S. a kol. Ekonomický slovník.1.vyd.Praha:C.H.BECK, 2003.519 s. ISBN 80-7179-819-3 (CS)
PELC,V. Encyklopedický slovník podnikatele. 1.vyd.Praha:Grada Publishing,1995. 332 s. ISBN 80-7169-209-3 (CS)
Zákon č.513/1991 Sb., Obchodní zákoník ve znění pozdějších předpisů (CS)
Zákon č.563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 Úvod do předmětu - základní pojmy
2. Základní pojmy (podnik - cíle funkce, znaky, typoloogie/druhy)
3. Podnikání a jeho typy/právní uskupení, vVýrobní faktory podnikání,
4. Trh a jeho zákony (nabídka, poptávka, cena, konkurence)
5. Národní hospodářství, jeho subjekty a hospodářská politika jako vliv státu na podnikání
6. Daňová soustava (přímé a nepořímé daně)
7.,8. Podniková ekonomika ( dlouhodobý a oběžný majetek, vlastní a cizí zdroje, náklady a výnosy, zisk a ztráta)
9.,10 Ekonomický informační systém - základy účetnictví (Rozvaha, Výkaz zisku a ztráty, cash-flow, příjmy a výdaje), daňová evidence
11. Financování firmy,pojišťovnictví
12. Základy marketingu
13. Základy managementu

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Klasifikace podniků na příkladech z oblasti tělesné kultury
2. Příklady podnikání dle právního uskupení na příkladech podniků z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí,
3. Příklady výrobních faktorů podnikání z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí,
4. Přímé a nepořímé daně na příkladech podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
5. Příklady dlouhodobého a oběžný majetek, vlastních a cizích zdrojů, nákladů a výnosů na příkladech podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
6. Zdroje finacování podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
, pojišťovnictví pro potřeby podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí

7. Sestavování marketingového mixu pro vybranou sportovní akci a podnikatelskou aktivitu oblasti tělesné kultury