Detail předmětu

Psychologie tělesné kultury

FP-TpsyPAk. rok: 2015/2016

Student získá základní znalosti o předmětu zkoumání a vnitřním členěním psychologie, seznámí se se základními teoriemi osobnosti, psychologickými nástroji popisu osobnosti, získá vědomosti z psychologie tělesných cvičení, psychologie sportu a základů duševní hygieny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Students will acquire basic knowledge about the subject of interest and the internal division of psychology, familiar with the basic theories of personality, psychological tools for the description of the personality, acquire knowledge of physical exercise psychology, sport psychology and mental hygiene basics.

Prerekvizity

Základní orientace v psychologii na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet: Návštěva přednášek a aktivní účast na nich (referáty, prezentace, samostudium).
Aktivně přednesená prezentace na zvolené téma (30 bodů).
Zkouška: Znalostní test (70 bodů)
Klasifikační stupnice : A – F (1 – 4)

Osnovy výuky

1. Psychologie jako věda. Předmět a úkoly psychologických věd. Dějiny psychologie. Psychické procesy a stavy.
2. Osobnost, její struktura, dynamika a vývoj. Konstituce osobnosti, typologie osobnosti. Rysy temperamentu a metody jeho poznávání.
3. Metody poznávání osobnosti. Psychologická diagnostika. Vývoj osobnosti. Puberta a adolescence.
4. Psychologické aspekty teorie učení, poznávání a paměti. Zkoušení, analýza příčin špatného prospěchu žáků, výchovné obtíže.
5. Duševní hygiena. Stres, přizpůsobovací techniky aktivní a pasivní. Konfliktní situace a jejich řešení.
6. Sociální komunikace v životě a ve škole. Druhy komunikace. Rozbor verbální a neverbální komunikace, příklady.
7. Výběr povolání, typy pracovního prostředí a studia. Sociální psychologie. Sociální skupiny. Skupinové klima.
8. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti.
9. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce.
10. Asertivita a agresivita ve sportu.
11. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce.

Učební cíle

Pochopit zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského prožívání a chování. Naučit se poznávat osobnost ve vzájemném působení s prostředím. Seznámit studenty se základními vědomostmi z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie a teorie učení a psychologie sportu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Předmět tvoří přednášky, které jsou povinné. Předmět bude zakončen zkouškou - písemný test. Případní absence musí být řádně omluvena a nahrazena po domluvě s vyučujícím.

Základní literatura

ATKINSON, R. L., ATKINSON, R. C., SMITH, E. E. Psychologie, Praha: Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3. (CS)
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. (CS)
KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3. (CS)
MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006. (CS)
NAKONEČNÝ,M. Lexikon psychologie. Praha:Vodnár,1995,ISBN 80-85255-74-X (CS)
ŘEZÁČ,J. Sociální psychologie.Brno:Paido,1998.ISBN 80-85931-48-6 (CS)
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. (CS)
SLEPIČKA, P. et al. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2006. (CS)
STACKEOVÁ, D. Relaxační techniky ve sportu. Praha: Grada, 2011. (CS)

Doporučená literatura

HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada ISBN 978-8é-247-1168-3 (CS)
PAUKNEROVÁ,D. a kol. Psychologie pro ekonomy a managery. Praha : Grada. ISBN 80-247-1706-9 (CS)
STACKE,É. Koučování Praha:Grada ISBN 80 -247-0937-6 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Psychologie jako věda. Předmět a úkoly psychologických věd. Dějiny psychologie. Psychické procesy a stavy.
2. Osobnost, její struktura, dynamika a vývoj. Konstituce osobnosti, typologie osobnosti. Rysy temperamentu a metody jeho poznávání.
3. Metody poznávání osobnosti. Psychologická diagnostika. Vývoj osobnosti. Puberta a adolescence.
4. Psychologické aspekty teorie učení, poznávání a paměti. Zkoušení, analýza příčin špatného prospěchu žáků, výchovné obtíže.
5. Duševní hygiena. Stres, přizpůsobovací techniky aktivní a pasivní. Konfliktní situace a jejich řešení.
6. Sociální komunikace v životě a ve škole. Druhy komunikace. Rozbor verbální a neverbální komunikace, příklady.
7. Výběr povolání, typy pracovního prostředí a studia. Sociální psychologie. Sociální skupiny. Skupinové klima.
8. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti.
9. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce.
10. Asertivita a agresivita ve sportu.
11. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce.