Detail předmětu

Španělský jazyk A2 - 2

FP-SJ2AAk. rok: 2015/2016

Tento kurz se zaměřuje na výuku následujících oblastí:
Praktické dovednosti: Životopis, záliby, vyjádřit průběh a trvání děje, popsat přerušený děj, mluvit o náladách, popsat osobnost člověka, vyjádřit názor, vyjádřit souhlas a nesouhlas, vyjádřit povinnost osobním a neosobním tvarem sloves, instrukce a rozkazy, vyjádřit domněnku a pravděpodobnost, ptát se na adresu, vyjádřit přibližný čas a vzdálenost, nepřímá řeč, citoslovce, žádost o informace
Gramatické dovednosti: Opakování minulých časů, vazby estaba + gerundium, llevar + gerundium, použití sloves ser a estar, budoucí čas jednoduchý, sloveso parecer, přitomný čas subjunktiva, kladný a záporný imperativ, jednoduchý kondicionál, neosobní vazba se, předminulý čas, nepřímá řeč v kladných větách a otázkách
Slovní zásoba: Osobní data, osobní doklady, přídavná jména pro popis nálad a osobnosti, domácí práce, vaření, recepty, cestování, denní tisk, jednotlivé časti denního tisku, záliby.

Jazyk výuky

španělština

Počet kreditů

4

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Po úspěšném absolvování tohoto kurzu je student schopen plynule použít všechny základní minulé časy ve španělštině. Jsou to zejména tyto časy: minulý jednoduchý, předpřítomný a minulý čas nedokonavý. Je schopen bez větších gramatických chyb popsat děje minulé za předpokladu, že bude používat osvojenou slovní zásobu. Seznámení se s budoucím prostý časem, jednoduchým kondicionálem a přítomným časem subjunktiva umožní studentovi po úspěšném absolvování kurzu vyjádřit domněnky, pravděpodobnost, nejistoty a tím položí základy pro složitější vyjadřování. Student si slovní zásobu doplní hlavně v oblastech jako jsou volnočasové aktivity, osobnost, jídlo, cestování. To vše společně s vybranými reáliemi Jižní Ameriky umožní studentovi četbu literatury na úrovni A2++. Student bude do jisté míry také schopen porozumět textům denního tisku.

Prerekvizity

Podmínkou zápisu do tohoto kurzu je aktivní znalost španělské gramatiky a slovní zásoby v rozsahu úrovně A1+/A2. Je potřeba, aby student byl již seznámen s použitím základních slovesných časů v různých kontextech. Měl by ovládat použití zájmen osobních, přivlastňovacích i ukazovacích ve funkci předmětu přímého i nepřímého, vedlejší věty podmínkové s reálnou podmínkou v budoucnosti, stupňování přídavných jmen a vazbu "hay que" pro vyjádření povinnosti v neosobním tvaru.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíha formou cvičení. V kurzech je omezen počet studentů na maximálně 16. Při výuce se nejčastěji používá komunikativní metoda. Ve velké míře je také zastoupena audiovizuální technika a internet. Typy jazykových cvičení jsou psané, poslechové, četba, porozumění psanému textu, jazyková cvičení ve dvojicích, jazyková cvičení ve skupinách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky k udělení zápočtu jsou maximálně 3 neomluvené absence a aktivní participace při výuce. Pokud student tato kritéria nesplní, musí pro získání zápočtu na konci semestru úspěšně absolvovat zápočtový test, ve kterém je potřeba dosáhnout bodového hodnocení minimálně 50%.
Závěrečná zkouška k tomuto předmětu je formou písemného testu, s poslechovou a ústní částí.

Osnovy výuky

Použitou základní učebnicí je Nuevo Ven 2.
1. týden – Unidad 1 – Životopis. Popis zálib a preferencí.
2. týden – Unidad 1 – Vyjádření průběhu a pokračování děje pomocí spojení - estar + gerundio, llevar + gerundio.
3. týden – Unidad 2 – Popis nálady. Popis osobnosti a charakteru. Vyjádření názoru. Přídavná jména popisující osobnost.
4. týden - Unidad 2 – Používání sloves SER a ESTAR. Futuro Imperfecto pravidelných a nepravidelných sloves.
5. týden – Unidad 3 – Vyjadřování povinnosti.Instrukce a příkazy.
6. týden – Unidad 3 – Presente de subjuntivo pravidelných sloves. Rozkaz kladný a záporný. Slovní zásoba domácích prací.
7. týden – Unidad 4 – Pravděpodobnost a domněnka. Dotazy na cestu a směr.
8. týden – Unidad 4 – Podmiňovací způsob jednoduchý. Préterito Plusquamperfecto pravidelných a nepravidelných sloves.
9. týden – Unidad 5 – Zprostředkování informací. Informování o událostech.
10.týden – Unidad 5 – Souslednost časová a její uvozovací slovesa. Časy ve větách oznamovacích a tázacích.
11.týden – Procvičování dosud probraných časů.
12.týden – Konverzace na probraná témata.
13. týden – Zápočtový test (pokud vyučující nerozhodne jinak).

Učební cíle

Cílem tohoto kurzu je výuka jazyka a jazykových schopností, které jsou potřeba ke zvládnutí úrovně A2++ podle SERR (Společného evropského referenčního rámce).
Tohoto cíle se dosáhne pomocí výuky minulých časů v širších kontextech (včetně vyjadřování se v nepřímé řeči o minulých událostech), přítomného času subjunktiva, jednoduchého kondicionálu, imperativu, budoucího času, předminulého času při vyprávění, vyjadřování povinnosti v osobním i neosobním tvaru sloves a vyjádření pravděpodobnosti. Student se naučí plynně vyjadřovat při každodenních situacích.
Použití nepřímé řeči studentovi umožní použití mnohých časů minulých, stejně jako nově osvojených časů. V kulturním kontextu student se seznámí s vybranými reáliemi Jižní Ameriky.

Základní literatura

Espaňol en marcha I (Nivel Básico A1 + A2) - libro del alumno F.C.Viúdez, Pilar D. Ballesteros, Ignacio Rodero Díez, Carmen Sardinero Franco. rok vydání 2007 ISBN 978-84-9778-202-9 (ES)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EPM , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor BAK-EP , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor BAK-UAD , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BAK-KME bakalářský

    obor BAK-MME , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGR-PFO , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGR-ŘEP , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Všechny lekce (s názvem Unidad) se opírají o učebnici Espaňol en marcha Nivel Básico (A1+A2)
1. týden – Unidad 13A – Jednoduchý kondicionál.
2. týden – Unidad 13B – Budoucí čas jednoduchý. Podmínkové věty reálné.
3. týden – Unidad 13C – Zájmena předmětu přímého a nepřímého. Spelling rules of word stress.
4. týden - Unidad 14A – Minulý čas nedokonavý a jeho použití.
5. týden – Unidad 14B – Komparativy a superlativy
6. týden – Unidad 14C – Pokyny jak se dotat z jednoho místa na druhý. Pravidla pravopisu a výslovnosti dvojhlásek.
7. týden – Unidad 15A – Nakupování po telefonu.
8. týden – Unidad 15B – Neurčitá zájmena. Pravidla pravopisu a výslovnosti samohlásek které netvoří dvojhlásky.
9. týden – Unidad 15C – Neosobní zájmena s vazbou /se/
10.týden – Unidad 16A - Rozkazovací způsob kladný a záporný.
11.týden – Unidad 16B – Duševní rozpoložení. Slovesa /ser/ /estar/
12.týden – Unidad 16C – Subjunktiv přítomného času a jeho použití ve zdvořilostních frázích.
13. týden – Zápočtový test (dle pokynů vyučujícího).
Metoda vyučování
formou cvičení s učebnicí a použitím audiovizuální techniku