Detail předmětu

Culture of Speech and the Generation of Texts

FEKT-NKPTAk. rok: 2015/2016

Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace

Způsob a kritéria hodnocení

Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci prezentace v rozsahu 10 minut. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Komunikace
II. Společesnká etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na přednáškách a seminářích. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Pease, A.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-MN magisterský navazující

    obor MN-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor MN-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu

Cvičení odborného základu

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.