Detail předmětu

Analýza silničních nehod I

ÚSI-1ECASAk. rok: 2015/2016

Předmět seznamuje studenty se základy mechaniky pohybu vozidel, se systémovým pojetím řešení analýzy silničních nehod a učí je poznatky aplikovat na konkrétní situace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Absolvováním předmětu budou studetni umět zařadit technickou analýzu silničních nehod mezi ostatní disciplíny, definovat základní veličiny a jednotky, názvosloví, druhy stop a jejich dokumentaci a identifikaci, znát základní vztahy, pohybové zákony, síly působící na vozidlo, parametry člověka a jeho roli při dopravních nehodách, parametry vozidla, síly, pneumatiky a jejich modely, parametry okolí, dynamické parametry vozidla, analyzovat poškození a korespondenci poškození, diagramy dráha – čas, dráha – rychlost, příp. jiné, intervalové diagramy, odvracení nehody a analyzovat nehody s chodci a s cyklisty.
Dále budou schopni tyto znalosti aplikovat na analýzu silničních nehod.

Prerekvizity

Zvláštní prerekvizity nejsou vyžadovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínka zápočtu – získání alespoň 150 bodů z 200 možných (2×50 za průběžný test na cvičení cca v 5. a 9. týdnu semestru, 100 za semestrální projekt).
Zkouška se bude skládat z písemné a ústní části.

Osnovy výuky

1 Úvod do analýzy silničních nehod, základní veličiny a jednotky
2 Základní vztahy, pohybové zákony, síly působící na vozidlo, jízda v oblouku, bezpečná vzdálenost
3 Druhy stop, sběr dat na místě nehody a měřicí technika
4 Pohyb střepin, pohyb tělesa vzduchem, příčné přemístění a předjíždění
5 Prvek člověk – biometrická data, reakční doba řidiče, parametry pohybu, smyslové vnímání, pozornost
6 Prvek vozidlo
7 Prvek okolí – tvary a parametry komunikace, prohlídka místa nehody, znalecký experiment, vyšetřovací pokus
8 Brzdění, náběh, prodleva brzd, zrychlení, videozáznamy
9 Analýza korespondence poškození, výběhová analýza
10 Diagramy při analýze silničních nehod – diagram dráha-čas, další užívané diagramy, oblast zakrytého výhledu
11 Intervalové diagramy, sekvence a odvracení nehody
12 Dopravní nehody s chodci
13 Dopravní nehody s cyklisty


Učební cíle

Cílem je seznámit studenty s teoretickým základem technické analýzy silničních nehod a naučit je tyto teoretické poznatky aplikovat v praxi. Absolvování předmětu je předpokladem pro studium navazujícího Analýza silničních nehod II.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je kontrolována prezenční listinou.

Základní literatura

BRADÁČ A., GLIER L., KREJČÍŘ P., PEŘINA J. Znalecký standard č. II, III, IV, V. MSp Praha, ÚSI VUT v Brně, 1990 - 1992, Aktualizace 2002
BRADÁČ a kol. Soudní inženýrství. AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, s.r.o., Brno 1997 ISBN 80-7204-057-X

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MSoI magisterský navazující

    obor EID , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elektronické učební texty

Semela M., Analýza silničních nehod I, VUT v Brně 2014, ISBN:978-80-214-5037-0
978-80-214-5037-0 Analýza silničních nehod I.pdf 3.14 MB