Detail předmětu

Systémy kvality v podniku

FP-RskpPAk. rok: 2015/2016

Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky k udělení klasifikovaného zápočtu:znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma - písemný test.

Osnovy výuky

Úvod – pojetí a vývoj kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Technické požadavky na výrobky
Označování a oceňování kvality
Vybrané nástroje a metody řízení kvality
Měření výkonnosti systémů managementu kvality
Využití výsledků měření v systémech managementu kvality
Národní politika kvality
Trendy ve vývoji kvality

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Základní literatura

Nenadál, Jaroslav. Systémy managementu kvality. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-726-1426-4. (CS)

Doporučená literatura

Nenadál, J. a kol. Moderní management jakosti. Principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. ISBN 80-7261-186-7. (CS)
Veber, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – pojetí a vývoj kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Technické požadavky na výrobky
Označování a oceňování kvality
Vybrané nástroje a metody řízení kvality
Měření výkonnosti systémů managementu kvality
Využití výsledků měření v systémech managementu kvality
Národní politika kvality
Trendy ve vývoji kvality

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň cvičení je následující:
Úvod – pojetí a vývoj kvality
Systém kvality dle ISO ř. 9000
Systém kvality dle TQM
Systém kvality dle EFQM
Měření spokojenosti a loajality zákazníků
Ochrana spotřebitele
Technické požadavky na výrobky
Označování a oceňování kvality
Vybrané nástroje a metody řízení kvality
Měření výkonnosti systémů managementu kvality
Využití výsledků měření v systémech managementu kvality
Národní politika kvality
Trendy ve vývoji kvality