Detail předmětu

Řešení abrazních jevů na nádržích

FAST-CR52Ak. rok: 2015/2016

Abrazní porušování břehů jako pozvolný proces vznikající vlivem pohybu hladiny (vlivem větru či pohybu plavidel).
Itenzita postupu abraze, ovlivňující faktory.
Úpravy v břehové zóně pro minimalizaci nekontrolovaného postupu abraze.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav vodních staveb (VST-VST)

Výsledky učení předmětu

Znalosti v následujících oblastech:
- problematika vzniku a rozvoje břehové abraze na nádržích,
- získání informací o prevenci
- a následné sanaci narušeného břehového území.

Prerekvizity

Hydraulika, hydrologie, mechanika zemin, geologie, matematická statistika,

Osnovy výuky

1. Seznámení s pojmem "ABRAZE", základní informace
2.-6. Specifikace faktorů podmiňujících a způsobujících vznik a následný rozvoj břehové abraze,podrobný rozbor a způsoby určení těchto faktorů
7.-10. Metody určení prognózy postupu abraze, jejich zhodnocení a porovnání
11.-13. Metoda určení abrazní terminanty - výpočet ústupu břehové čáry na konkrétní lokalitě. Dokončení a kompletace individuálně zadaných prací, zápočet

Učební cíle

Seznámení s problematikou vzniku a rozvoje břehové abraze na nádržích. Získání informací o prevenci i následné sanaci narušeného břehového území.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Šlezingr,M.: Břehová abraze. CERM, 2003. (CS)

Doporučená literatura

Holý,M.: Eroze a životní prostředí. ČVUT Praha,1994, 1994. (CS)
Šlezingr,M.: Abrasion der Ufer. VUT Brno - TU Dresden, 2002. (DE)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor