Detail předmětu

Prostor a tvar

FA-KOVAk. rok: 2016/2017

Předmět je zaměřen na návrh, vývoj a realizaci zařizovacího prvku interiéru, jehož vlastnosti vycházejí ze studia papírových struktur. Studentům jsou v průběhu semestru zadávány konkrétní úkoly na návrh určitého typu struktury se studijními podklady a s možností konzultací. Vlastní návrh bude prezentován modelem v reálném měřítku. Předpokládá se, že pro prezentaci a při výrobě prototypu studenti využijí digitálních technologií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav prostorové tvorby (UPT)

Výsledky učení předmětu

Teoretická znalost základních kompozičních kategorii a tvarových zákonitosti

Prerekvizity

Předpokládají se teoretické znalosti z oboru prostorové geometrie a praktické zkušenosti z tvorby modelů abstraktních architektonických kompozic. Výhodou je předchozí absolvování předmětů PSA, nebo ZAN zaměřených na aplikaci origami a pop-up struktur v architektonické tvorbě a na rozvoj citlivého vztahu k architektonickému detailu. Předpokládají se rovněž znalosti 3D software Rhinoceros, případně jiného prostorového modeláře, analytické myšlení a znalost anglického jazyka.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací a vyplněného formuláře dokumentujícího stručně postup návrhu a realizace artefaktu, ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený designový artefakt a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možné získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující”.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100-90 / 1 / výborně // B / 89-80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79-70 / 2 / dobře // D / 69-60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59-50 / 3 / dostatečně // F / 49-0 / 4 / nedostatečně.

Osnovy výuky

1. Úvod, nabídka témat, seznámení s rozsahem, skládané papírové struktury - materiálové vlastnosti, technika a technologie;
2. Zadání úkolu – návrh zařizovacího předmětu, základní principy tvorby tvaru a formy, pop-up struktury;
3. Rešerše a rozbor plošných origami struktur, možností jejich dalšího využití při návrhu;
4. Rešerše konstrukčních možnosti jednotlivých typů skládaných a ohýbaných struktur s ohledem na tvar a formu;
5.–8. Modifikace vybraných předloh struktur podle požadavků návrhu, sestavení výrobního postupu, řešení konstrukčních detailů, schválení konečné varianty;
9.–12. Výroba prototypů v Modelovém centru FA;
13. Doplňující korektury modelu a konzultace při rozpracovanosti;
14. Obhajoba prací.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty při řešení prostorových struktur a tvarů se specifickými designovými postupy, technickými a technologickými vlastnostmi skládaných a ohýbaných konstrukcí v architektonické a interiérové tvorbě. Zvláštní pozornost je věnována studiu vlastností papírových struktur origami a pop-up při návrhu geometrie a mechanických vlastností nových struktur. Předpokládá se výroba prototypů v reálném měřítku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, aktivně pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelové centrum, event.. koleje, domov, výrobce apod.) – pokud tomu tak není, jde o absenci . Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

Aranda, B.: Tooling (Pamphlet Architecture) - Princeton Architectural Press, 2006
Buri, H. U.: Origami - Folded plate structures - Ecole polytechnique fédérale de Lausanne - 2010
Jackson, P.: Cut and fold techniques for pop-up designs - Laurence King Publishing Ltd., 2014
Jackson, P.: Folding techniques for designers - Laurence King Publishing Ltd., 2011
Lynn, G.: Folding in Architecture (Architectural Design Profile) - John Wiley & Sons, 2004
Pottmann, H.: Architectural Geometry – Bentley Institute Press, 2007
Vyzoviti, S.: Folding architecture: Spatial, Structural and Organizational Diagrams - BIS Publishers, 2004
Vyzoviti, S.: Supersurfaces: Folding as a Form Generation Method in Architecture - BIS Publishers, 2006

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 4 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor