Detail předmětu
Dějiny hudby 18. a 19. st. 2
FEKT-PDH4Ak. rok: 2016/2017
Vznik romantismu a jeho charakteristické znaky obecně, romantismus v hudbě, jeho představitelé a nejdůležitější projevy, programní hudba. Novoromantismus, symfonická báseň, hudba na konci 19. století.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
7
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- vyjmenovat předpoklady vzniku romantismu a jeho charakteristické znaky,
- charakterizovat romantismus v hudbě,
- charakterizovat romantickou píseň a programní hudbu,
- charakterizovat novoromantismus, symfonickou báseň a hudební drama,
- charakterizovat hudbu na sklonku 19. století.
- vyjmenovat předpoklady vzniku romantismu a jeho charakteristické znaky,
- charakterizovat romantismus v hudbě,
- charakterizovat romantickou píseň a programní hudbu,
- charakterizovat novoromantismus, symfonickou báseň a hudební drama,
- charakterizovat hudbu na sklonku 19. století.
Prerekvizity
Je požadována znalost dějin hudby do 18. st. (hudba starověkých civilizací, jednohlas a vícehlas v evropské hudbě, opera, komorní a orchestrální barokní formy).
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Přednášky mají charakter výkladu obohaceného hudebními ukázkami (audio i video). Cvičení podporující praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách za aktivní účasti studentů formou studentských referátů. Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Za zkoušku ve formě ústního pohovoru je uděleno maximálně 100 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 50 bodů. Zkouška je zaměřena na znalosti podle osnov předmětů Dějiny hudby 18. a 19. st. 1 a 2.
Osnovy výuky
1.-2. Předpoklady vzniku romantismu, jeho charakteristické znaky.
3. Romantismus v hudbě.
4.-5. Romantismus v Německu, jeho představitelé a nejdůležitější projevy,
6. Romantická píseň, programní hudba.
7.-8. Národní hudební kultury,
9. Chopin.
10.-11. Novoromantismus, symfonická báseň a hudební drama.
12.-13. Hudba na sklonku 19. století.
3. Romantismus v hudbě.
4.-5. Romantismus v Německu, jeho představitelé a nejdůležitější projevy,
6. Romantická píseň, programní hudba.
7.-8. Národní hudební kultury,
9. Chopin.
10.-11. Novoromantismus, symfonická báseň a hudební drama.
12.-13. Hudba na sklonku 19. století.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámení s hlavními proudy evropské hudby v období romantismu a novoromantismu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
BÁRTOVÁ, Jindra - SCHNIERER, Miloš - ZOUHAROVÁ, Věra. Dějiny hudby. Brno - České Budějovice : Jihočeská univerzita , 1997.
NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996.
SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2007.
NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996.
SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2007.
Zařazení předmětu ve studijních plánech