Detail předmětu

Jakost v podniku

FP-KjpKAk. rok: 2016/2017

Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky k udělení klasifikovaného zápočtu:znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma - písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Základní literatura

BARTES, F. Jakost v podniku. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o. Brno, 2007. 90 s. ISBN 978-80-214 3362-5.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80-247-0194-4.

Doporučená literatura

FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. 258 s. ISBN 3-446-17135-5.
NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. 2. doplněné vydání, Praha: Management Press 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-KS bakalářský

    obor BAK-EP-KS , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

16 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy