Detail předmětu
Sociálně-psychologické kompetence manažera
FP-CSPKM-CZVAk. rok: 2016/2017
Kurz je zaměřen na získání základních teoretických znalostí ze sociálně-psychologické oblasti především s ohledem na využití těchto poznatků v manažerské práci. Kurz poskytuje také prostor pro osobní zkušenost, rozvoj sebepoznání a nácvik základních sociální, psychologických a komunikačních dovedností aplikovatelných v práci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
A) písemným vypracováním seminární práce na jedno z následujících témat (40%):
1. Vedení porad - struktura, prezentace, specifika komunikace
2. Řešení konfliktů, vyjednávání, zpětná vazba
3. Styly vedení lidí, manažerská typologie
4. Temná triáda, bossing, mobbing
5. Charisma, sebevědomí, kreativita, loajalita, inteligence manažera
6. Osobnost manažera, schopnosti, znalosti, dovednosti, postoje
7. Motivační kompetence manažera
8. Hodnocení výkonnosti a efektivity manažera
9. Genderová a věková vyrovnanost na pracovišti
10. Work-life balance manažera, mentoring, coaching
B) prezentací vypracovaného seminárního úkolu ve cvičení (20%)
C) složením zkoušky, jejíž náplň vychází z prezentovaných témat a povinné literatury (40%).
Osnovy výuky
2. Osobnost manažera. Schopnosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti, motivy a potřeby. Postoje, hodnoty, zvláštní dimenze osobnosti. Kompetence manažera. Interpersonální, informační, rozhodovací, organizační, motivační.
3. Interpersonální kompetence manažera. Styly vedení lidí, týmová práce, komunikační techniky, řešení konfliktů, vyjednávání.
4. Informační kompetence manažera. Komunikační styly, verbální komunikace, neverbální komunikace, efektivní komunikace, zpětná vazba, vedení porad, prezentační dovednosti.
5. Rozhodovací kompetence manažera. Analytické techniky, kreativní techniky, brainstorming, Think Tank, typy manažerských rozhodnutí, proces rozhodování, styly rozhodování, řešení problémů.
6. Organizační a motivační role. Organizační cíle, pravidlo SMART, plánování, zásady efektivního plánování, kontrolování, řízení změn, Hierarchie potřeb, motivace, hodnocení výkonu, hodnotící rozhovor, delegování, koučing, mentoring.
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolu. Studenti budou analyzovat a diskutovat případové studie vybraných firem, které se vztahují k odpřednášeným tématům:
1. Podnik jako sociální systém.
2. Osobnost manažera.
3. Interpersonální kompetence manažera.
4. Informační kompetence manažera.
5. Rozhodovací kompetence manažera.
6. Organizační a motivační role manažera.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerské psychologie. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2007. 380 s. ISBN 978-802-4713-496 (Kapitoly: 5, 7, 9) (CS)
Šuleř, O. 2002. Zvládáte své manažerské role? Brno: Computer Press. (CS)
ŠULEŘ, Oldřich. 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout. 1. vyd. Praha [i.e. Brno] : Computer Press, 2008. 240 s. ISBN 978-802-5123-164. (kapitoly 1, 2, 4, 6) (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BAK-CŽV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor BAK-EP-CŽV , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor BAK-UAD-CŽV , 1 ročník, zimní semestr, povinný