Detail předmětu

Sociálně-psychologické manažerské kompetence manažera

FP-UsmkPAk. rok: 2016/2017

Kurz je zaměřen na získání základních teoretických znalostí ze sociálně-psychologické oblastipředevším s ohledem na využití těchto poznatků v manažerské práci. Kurz poskytuje také prostor pro osobní zkušenost, rozvoj sebepoznání a nácvik základních sociální, psychologických a komunikačních dovedností aplikovatelných v práci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Kurz poskytuje studentkám a studentům relevantní psychologické znalosti a rozvíjí schopnosti a dovednosti týkající se sociální způsobilosti a kompetence manažera. Absolvování tohoto kurzu rozvíjí vědomosti a dovednosti především v následujících oblastech: osobnost manažera, Schopnosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti, motivy a potřeby, postoje, hodnoty, zvlášní dimenze osobnosti. Kompetence manažera. Interpersonální, informační, rozhodovací, organizační, motivační.

Prerekvizity

nejsou požadovány

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Úspěšné absolvování kurzu a získání zápočtu je podmíněno
A) písemným vypracováním seminární práce na jedno z následujících témat (40%):
1. Komunikační styly manažera
2. Vedení porad - struktura, prezentace, specifika komunikace
3. Proces rozhodování, styly rozhodování, řešení problémů
4. Styly vedení lidí, manažerská typologie
5. Řešení konfliktů, vyjednávání
6. Interkulturní kompetence manažera, specifika interkulturní komunikace
7. Osobnost manažera, schopnosti, znalosti, dovednosti, postoje
8. Motivační kompetence manažera

B) prezentací vypracovaného seminárního úkolu ve cvičení (20%)
C) složením zkoušky, jejíž náplň vychází z prezentovaných témat a povinné literatury (40%).

Osnovy výuky

1. Úvod do kurzu. Východiska a koncepce předmětu, základní témata a jejich návaznosti, přehled studijní literatury základní a doporučené, stanovení požadavků k úspěšnému absolvování kurzu, přehled základní terminologie.

2. Osobnost manažera. Schopnosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti, motivy a potřeby. Postoje, hodnoty, zvláštní dimenze osobnosti. Kompetence manažera. Interpersonální, informační, rozhodovací, organizační, motivační.

3. Interpersonální kompetence manažera. Styly vedení lidí, týmová práce, komunikační techniky, řešení konfliktů, vyjednávání.

4. Informační kompetence manažera. Komunikační styly, verbální komunikace, neverbální komunikace, efektivní komunikace, zpětná vazba, vedení porad, prezentační dovednosti.


5. Rozhodovací kompetence manažera. Analytické techniky, kreativní techniky, brainstorming, Think Tank, typy manažerských rozhodnutí, proces rozhodování, styly rozhodování, řešení problémů.

6. Organizační a motivační role. Organizační cíle, pravidlo SMART, plánování, zásady efektivního plánování, kontrolování, řízení změn, Hierarchie potřeb, motivace, hodnocení výkonu, hodnotící rozhovor, delegování, koučing, mentoring.

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolu. Studenti budou analyzovat a diskutovat případové studie vybraných firem, které se vztahují k odpřednášeným tématům:
1. Podnik jako sociální systém.
2. Osobnost manažera.
3. Interpersonální kompetence manažera.
4. Informační kompetence manažera.
5. Rozhodovací kompetence manažera.
6. Organizační a motivační role manažera.

Učební cíle

Cílem kurzu je získat přehled o základních teoretických a aplikačních poznatcích v oblasti sociálních, psychologických a komunikačních dovednostech manažerů a vedoucích pracovníků. Důraz je kladen především na sociálně psychologické souvislosti práce s lidmi v organizaci s ohledem na některé její významná a aktuální specifika. Kurz se zaměřuje na sociální dovednosti a rozvíjí jejich aplikaci v konkrétních interpersonálních situacích.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast v seminářích.

Základní literatura

BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. 2006. Management. Brno : Computer Press. ISBN 80-251-0396-X. (kapitola 3) (CS)
MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerské psychologie. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2007. 380 s. ISBN 978-802-4713-496 (Kapitoly: 5, 7, 9) (CS)
Šuleř, O. 2002. Zvládáte své manažerské role? Brno: Computer Press. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-UAD , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor